Říjen - podpora žaludku

Rubrika: Sezonní záležitost
Autor: Zuzana Komůrková

Říjen - podpora žaludku

A máme tu říjen, moji milí!

Po měsíci září, kdy jsme se horko těžko snažili vzpamatovat z faktu, že prázdniny a dovolená jsou za námi, je tu říjen. Měsíc, kdy nás po ránu vítá mlha a chladnější teploty, sluníčko, pokud vůbec vykoukne, nemá už sílu, dny se zkracují a moc optimistických vizí to nepřináší. Nacházíme se ve fázi ZEMĚ, která nás zklidňuje a drží nohama doslova na zemi a může přinášet i melancholii. Ale nevěšme hlavy a doufejme, že letošní podzim bude krásně barevný a bez plískanic. Snažme se toto klidnější období využít v náš prospěch.

V měsíci říjnu je nejzatíženějším orgánem ŽALUDEK. Na začátek jako vždy krátké opakování z anatomie: Žaludek je dutý orgán vakovitého tvaru, součást naší trávicí soustavy, uložený v dutině břišní pod levou klenbou brániční mezi slezinou a játry. Navazuje na jícen a z druhé strany z něj vychází dvanáctník. Jeho tvar a velikost se mění v souvislosti s jeho naplněním a polohou těla. Objem žaludku u průměrného člověka je jeden až dva litry a dosahuje velikosti mezi 25 až 30 cm. Jeho funkcí je mechanický (peristaltika) a chemický (enzymatická úprava) rozklad tráveniny. Dále zpracování, smíšení a promíchání potravy před jejím přesunem do střeva.

Žaludek je nejaktivnější ráno mezi 7. a 9. hodinou. Nejslabší energii má žaludek mezi 19. a 21. hodinou.

K častým onemocněním žaludku patří dyspepsie jako soubor trávicích problémů, žaludeční neurózy a kinetózy, zánět žaludeční sliznice a defekt žaludeční sliznice způsobený naleptáním kyselinou chlorovodíkovou, známý jako žaludeční vřed. Ale také menší problémy jako pálení žáhy, tlak v žaludku po jídle apod. To, že s naším žaludkem není něco v pořádku se může projevit i v dutině ústní, krvácením dásní, afty, stavem našich rtů a zubů či nedostatky na kůži v oblasti kořene nosu.

Žaludek je více než který jiný orgán našeho těla spojen s naší psychikou. Tvorbu žaludečních šťáv ovlivňují kromě jiného i emoce. Deprese a strach jejich tvorbu snižují, agresivita a rozhořčení naopak zvyšují, problémy v citovém životě většinou přinášejí i žaludeční potíže. Znáte věty typu: Kdo ti leží v žaludku, co nemůžeš strávit? Znáte to chvění v oblasti břicha, když máte před důležitou schůzkou, prezentací nebo nějakým podstatným krokem? Někdo dokonce z nervozity a stresu může i obsah žaludku vyzvrátit. Pokud nebudete mít pevný žaludek, bude pro vás těžké strávit životní zkoušky.

Jak tedy v říjnu (a nejen v říjnu) pomoci našim žaludkům a co jíst?
Jezte v klidu, jídlu se věnujte a každé sousto vždy dobře rozkousejte.
Zamyslete se nad tím, jak často jíte a jestli jíte tehdy, kdy máte hlad. Často jíme spíše z psychických pohnutek, ze zvyku, ze stresu, kvůli našim vnitřně zafixovaným programům. Pokuste se nechat žaludku prostor, aby předchozí jídlo stihl zpracovat a jezte, až budete mít opravdu pocit hladu.
Zamyslete se nad množstvím jídla, které sníte najednou. Podle tradiční čínské medicíny bychom měli v jedné porci sníst pouze tolik tuhé stravy bez vody, kolik by se vešlo do mističky vzniklé spojením našich dlaní. Úsměvné, že? Zkuste si představit, jak klasický český oběd o 3 chodech rvete do spojených dlaní  Určitě to stojí za zamyšlení.
Zkuste snídat, i když na to nejste zvyklí. Ráno je žaludek nejaktivnější a taková teplá obilná kaše nebo polévka ho krásně pohladí. Naopak večer žaludek pozdním jídlem nevysilujte, jezte nejpozději 3 hodiny před spaním.
Nekombinujte v jednom jídle druhy potravin, které se tráví jinak - např. bílkoviny se sacharidy, ovoce se zeleninou, čerstvé ovoce jezte samostatně a do kaší volte raději ovoce sušené.
• V říjnu přichází období vhodné pro podzimní půst a ten vřele doporučuji. Půstem si žaludek, střevo a celé trávení odpočine a bude mít možnost se pročistit a nabrat dech před zimou. Začněte po úplňku 8. 10. a zkuste vydržet alespoň 5 dní. Určitě si o půstu něco přečtěte, než se do něj pustíte - skvělá je Velká kniha půstu od Ruedigera Dahlkeho.
Používejte koření a bylinky: kmín (celkově zlepšuje zažívání, přidává se do všech těžce stravitelných jídel), fenykl a anýz (proti nadýmání), zázvor, máta, hřebíček, skořice, bazalka (posiluje žaludek), estragon (pomáhá při zažívacích potížích), kerblík (čistí játra), kopr (posiluje orgány trávící soustavy), šalvěj (utišuje žaludeční bolesti, podporuje trávení), pelyněk (proti nechutenství), kurkuma, kardamon, muškátový oříšek, heřmánek.
Z ovoce výjimečně doporučím exotické - banány (přírodní antacid = neutralizuje žaludeční kyselinu), ananas, papáju, granátové jablko, fíky. Ale nezapomeňte ani na česká jablka a hrušky.
Ze zeleniny - určitě brambory (také přírodní antacid jako banán), zelí (zejména šťáva z bílého zelí na žaludeční vředy), mrkev, dýně, celer, pórek, cuketa, saláty, květák, olivy. Česnek a cibuli vždy dobře tepelně upravené.
Obilniny bez lepku jako rýže, pohanka a jáhly, pak ovesné vločky, ječmen, špalda, z luštěnin červená čočka.
• Z pochutin med a v malém množství kakao
• Zakysané mléčné výrobky - bílý jogurt, kefír a rostlinná mléka
• Z masa bílé druhy - krůta, kuře, králík, ryba
• Pozor na lepek, bílou mouku, droždí, bílý cukr, tuk, alkohol, kávu, silné čaje, přemíru koření-obzvlášť pepř, kari.
Ideální je jednoduchá a nekombinovaná příprava - vaření, pečení, dušení. Vyhýbejte se smažení.
• A jako vždy - hýbejte se! Jděte do přírody, zhluboka dýchejte, meditujte. Hluboký břišní dech váš žaludek i psychika ocení. Zajděte si na masáž nebo do sauny. Nezapomínejte odpočívat!
V aromaterapii zkuste citron nebo mandarinku na pročištění a rozveselení.
• Udělejte si radost a kupte si šperk se žlutým jaspisem, který pomáhá při problémech se žaludkem a trávením. Celkově harmonizuje v těle žlázy s vnitřní sekrecí. Učí nás větší toleranci a porozumění lidem, se kterými sdílíme svůj život. Nebo si pořiďte žlutý kalcit, ten zbavuje černých myšlenek a uklidňuje nervy. Můžete si jej přikládat na oblast břicha, nebo si trošku zakouzlit a připravit si elixír z vody, ve které se kalcit louhoval a ten po ránu vypít.

Přichází ideální doba pro přehodnocení toho, jak se o svou psychiku a svá těla staráme. Ještě máme dost síly načerpané v létě, nechci strašit, ale bude hůř :) Věnujte se sobě samým, pokud se rozhodnete pro půst, berte to jako cestu k tomu, něco ve svém životě změnit. Ať už to bude vaše zajeté stravování, vztah, ve kterém se trápíte, nebo pocit, že nic nestíháte a něco vám utíká. Ono vám nic podstatného neuteče, někde to na vás čeká, možná se dokonce přímo nabízí, jen to přes spěch nevidíme.

Krásný začátek podzimu bez žaludečních neuróz vám ze srdce přeje

Zuzana, Výživou ke změně

www.vyzivoukezmene.cz 

/Zdroje: knihy o výživě a ájurvédě, Wikipedie, Léčivé přírodní energie, NaturShop/


Další články z rubriky Sezonní záležitost

Červenec - podpora oběhové soustavy

A máme tu ČERVENEC, moji milí!

Prázdniny, léto, dovolená, balzám pro tělo i duši :-) Tak přivítejme toto krásné období bez stresu a těšme se jeho dary. Stále se nacházíme v období elementu OHNĚ a vysoké fyzické aktivity.

Nejohroženější v tomto měsíci není určitý orgán, ale rovnou celá soustava - krevní oběh.

Opět na začátek krátké opakování z anatomie: Krevní oběh slouží zejména k transportu živin, plynů a odpadních látek z tkání nebo do tkání. Transportním médiem je krev. Člověk a ostatní obratlovci mají uzavřenou oběhovou soustavu, ta je složená ze dvou hlavních okruhů. Malý srdeční oběh cirkuluje krev mezi srdcem a plícemi, zatímco ve velkém srdečním oběhu koluje krev mezi srdcem a celým tělem, aby byly živiny a kyslík dopraveny k buňkám.

Podzim - doba hojnosti

Podzimní příroda oplývá hojností. Všímejme si toho, co nám louky, meze i paseky nabízejí .
Procházku můžeme spojit se sběrem plodů i některých bylin, které ještě v tuto dobu kvetou -
například nať vřesu na čaj pro podporu funkce ledvin a proti zánětům, kontryhel, který je ženskou bylinkou a pomáhá při menstruačních potížích i v klimakteriu, světlík lékařský, ten je pozdně kvetoucí bylinkou a pomáhá i problémech se zrakem.

Není to jen o Novoročním předsevzetí...

Každý z nás jsme odborníkem na něco jiného. Nyní na počátku nového roku Vám rádi pomůžeme a poradíme. Vždyť nejde o vzhled, který není mnohdy důležitý...ale jde o zdraví! A toho není nikdy dost. 

Proto Vám do Nového roku přeji hodně toho nejcennějšího a velice ráda Vám budu ve Vašem rozhodnutí konečně začít správně nápomocná. Těším se na Vás! 


Zasílání nových článků e-mailem

Chcete dostávat upozornění na nové články e-mailem? Přihlaste se zde:




Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Školící střediska:

Školící středisko