Banány

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Ing. Vladěna Hrušková

Banány pro nás příroda připravila v praktickém balení. Slupka je chrání před znečištěním, snadno ji oloupeme, takže je na rozdíl od pomeranče můžeme konzumovat kdekoliv a kdykoliv J. Nejen díky tomu je banán jedním z nejoblíbenějších plodů.

Banány mají trochu poškozenou reputaci vzhledem k hojnému obsahu sacharidů. To je pravda, ale není to tak divoké jak se může na první pohled zdát :). Vezmeme to ze široka :)…Pro prevenci obezity a diabetu aj. je vhodné upřednostňovat potraviny s nízkou glykemickou náloží (glykemická nálož hodnotí skutečný vliv potraviny na hladinu krevního cukru). Proč, protože potraviny s nižší glykemickou náloží zvyšují hladinu krevního cukru pozvolna, tělo má tedy dostatek času, aby se přizpůsobilo a správně na situaci zareagovalo. Naopak potraviny s vysokým glykemickým indexem, jako je bábovka, ale i například musli, zvyšují hladinu krevního cukru rychle. Dlouhodobě zvýšená hladina krevního cukru pro nás není vhodná a tělo na ní musí reagovat. Zdraví rozum Vám jistě říká, že z dlouhodobého pohledu nám vysoká hladina krevního cukru ubližuje a škodí.
 

Glykemická nálož cca 100 g středně zralého banánu je 12.

Za nízkou hodnotu jsou považované hodnoty do 10, za střední hodnoty mezi 10-20 a za vysokou více jak 20. Pro představu glykemická nálož ve 100 g jablka je 4,6; mrkev vařená 7,2; okurka salátová 0,3; ovoce sušené 35,6; a například bábovka 25,3. Takže hodnota banánu se nachází na dolní hranici středních hodnot, což v porovnání s ostatním ovocme není vítězství, ale z celkového pohledu ani prohra.

Takže je vhodné vzít tuto sacharidovou skutečnost v potaz, ale není nutné banány kvůli ní úplně diskriminovat :).

Navíc je potřeba říci, že hodnota sacharidů se v průběhu zrání banánu mění. V nezralých plodech se sacharidy vyskytují převážně ve formě škrobů, během zrání se škrob mění na jednodušší cukry, to si můžeme ověřit i na chuti, když je banán přezrálý má až cukernatou chuť. Tedy čím zralejší banán, tím vyšší glykemická index, nálož.

Banán má  jiná bohatství než tolik řešený cukr :). Naši pozornost si zaslouží hlavně vláknina a draslík. Jeden střední banán má cca 3-4 g vlákniny a cca 422 mg draslíku.

Vlákninu obsahuje rozpustnou i nerozpustnou, což působí příznivě nejen na naše střeva, ale i na hladinu cholesterolu v krvi.

Banány mají cca 422 mg draslíku a 1 mg sodíku na 100 g což je téměř ideální poměr, protože strava bohatá na draslík s nízkým obsahem sodíku snižuje rizika srdečních onemocnění, vysokého krevního tlaku aj.  Zásadní roli, kterou draslík v našem organismu sehrává je udržování integrity buněk, udržuje rovnováhu tekutin a elektrolytů a pravidelný tlukot našeho srdíčka.

Pokud máme nedostatek draslíku v těle, můžeme se cítit unaveně, slabě, případně pocítíme křeče svalů. Vyšší příjem potřebujeme při vyšší fyzické námaze, když hodně solíme a například v létě když se hodně potíme,…ale POZOR, draslíkem se můžeme předávkovat a to v případě budeme-li pravidelně užívat více jak 25 gramů.

Banán dále obsahuje významné množství vitamínů skupiny B, jakož i hořčík, které chrání naše srdičko.

Pro zajímavost:

Doktor Dr. Dhamra Singh Khalsa řekl: „Žena, která si chce po celý život uchovat mládí, by měla jíst jeden banán každý den.“ :)

Banán lze použít nejen vnitřně, ale také v péči o citlivou pleť. Banán rozmačkáme vidličkou na kaši. Smícháme se 2 lžicemi olivového oleje, kapkou citronové šťávy a cca 2 lžícemi bílého jogurtu. Naneseme na obličej a necháme cca půl hodinky působit.

A co se slupkou?

Vnitřní strana slupky je bohatá na nutriční látky, takže před vyhození seškrábněte a zdlábněte :) nebo pokud máte drobná poranění kůže, může urychlit hojení ranky, když vnitřní stranu slupky opakovaně na ránu přiložíte.


Další články z rubriky Zdravé stravování

Co a jak správně jíst v kostce

Co a jak správně máme vlastně jíst, by se mělo týkat úplně každého člověka na naší planetě, protože se jedná především o naše zdraví a případnou dlouhověkost.

Aby stravování nebylo nudné

Úspěšnost procesu hubnutí a stravování podle výživového plánu závisí mimo jiné také na tom, jak pestrý plán je a jaké možnosti přípravy jídel nabízí. Pokud se už podesáté podíváte na kombinaci kuře a rýže či ryba a brambory a celkem vás přechází chuť k jídlu, protože výběr potravin v redukčním jídelníčku je omezený, nezoufejte. I z obyčejného kousku tresky, kuřete, zeleniny a bylinek se dají vykouzlit velice zajímavé a chutné recepty. Nechte se inspirovat:

Snídaně = zdravý krok do nového dne

Správně složená snídaně odpovídající zásadám zdravé výživy je nezbytná pro dodání potřebné energie a psychickou pohodu.
Nedávno bylo prokázáno silné spojení mezi nesprávnou snídaní a mnoha zdravotními problémy. Pravděpodobně víte, že naše tělo sestává ze 100 biliónů buněk, které ke své každodenní činnosti potřebují 114 různých živin.

 

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko