Banány

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Ing. Vladěna Hrušková

Banány pro nás příroda připravila v praktickém balení. Slupka je chrání před znečištěním, snadno ji oloupeme, takže je na rozdíl od pomeranče můžeme konzumovat kdekoliv a kdykoliv J. Nejen díky tomu je banán jedním z nejoblíbenějších plodů.

Banány mají trochu poškozenou reputaci vzhledem k hojnému obsahu sacharidů. To je pravda, ale není to tak divoké jak se může na první pohled zdát :). Vezmeme to ze široka :)…Pro prevenci obezity a diabetu aj. je vhodné upřednostňovat potraviny s nízkou glykemickou náloží (glykemická nálož hodnotí skutečný vliv potraviny na hladinu krevního cukru). Proč, protože potraviny s nižší glykemickou náloží zvyšují hladinu krevního cukru pozvolna, tělo má tedy dostatek času, aby se přizpůsobilo a správně na situaci zareagovalo. Naopak potraviny s vysokým glykemickým indexem, jako je bábovka, ale i například musli, zvyšují hladinu krevního cukru rychle. Dlouhodobě zvýšená hladina krevního cukru pro nás není vhodná a tělo na ní musí reagovat. Zdraví rozum Vám jistě říká, že z dlouhodobého pohledu nám vysoká hladina krevního cukru ubližuje a škodí.
 

Glykemická nálož cca 100 g středně zralého banánu je 12.

Za nízkou hodnotu jsou považované hodnoty do 10, za střední hodnoty mezi 10-20 a za vysokou více jak 20. Pro představu glykemická nálož ve 100 g jablka je 4,6; mrkev vařená 7,2; okurka salátová 0,3; ovoce sušené 35,6; a například bábovka 25,3. Takže hodnota banánu se nachází na dolní hranici středních hodnot, což v porovnání s ostatním ovocme není vítězství, ale z celkového pohledu ani prohra.

Takže je vhodné vzít tuto sacharidovou skutečnost v potaz, ale není nutné banány kvůli ní úplně diskriminovat :).

Navíc je potřeba říci, že hodnota sacharidů se v průběhu zrání banánu mění. V nezralých plodech se sacharidy vyskytují převážně ve formě škrobů, během zrání se škrob mění na jednodušší cukry, to si můžeme ověřit i na chuti, když je banán přezrálý má až cukernatou chuť. Tedy čím zralejší banán, tím vyšší glykemická index, nálož.

Banán má  jiná bohatství než tolik řešený cukr :). Naši pozornost si zaslouží hlavně vláknina a draslík. Jeden střední banán má cca 3-4 g vlákniny a cca 422 mg draslíku.

Vlákninu obsahuje rozpustnou i nerozpustnou, což působí příznivě nejen na naše střeva, ale i na hladinu cholesterolu v krvi.

Banány mají cca 422 mg draslíku a 1 mg sodíku na 100 g což je téměř ideální poměr, protože strava bohatá na draslík s nízkým obsahem sodíku snižuje rizika srdečních onemocnění, vysokého krevního tlaku aj.  Zásadní roli, kterou draslík v našem organismu sehrává je udržování integrity buněk, udržuje rovnováhu tekutin a elektrolytů a pravidelný tlukot našeho srdíčka.

Pokud máme nedostatek draslíku v těle, můžeme se cítit unaveně, slabě, případně pocítíme křeče svalů. Vyšší příjem potřebujeme při vyšší fyzické námaze, když hodně solíme a například v létě když se hodně potíme,…ale POZOR, draslíkem se můžeme předávkovat a to v případě budeme-li pravidelně užívat více jak 25 gramů.

Banán dále obsahuje významné množství vitamínů skupiny B, jakož i hořčík, které chrání naše srdičko.

Pro zajímavost:

Doktor Dr. Dhamra Singh Khalsa řekl: „Žena, která si chce po celý život uchovat mládí, by měla jíst jeden banán každý den.“ :)

Banán lze použít nejen vnitřně, ale také v péči o citlivou pleť. Banán rozmačkáme vidličkou na kaši. Smícháme se 2 lžicemi olivového oleje, kapkou citronové šťávy a cca 2 lžícemi bílého jogurtu. Naneseme na obličej a necháme cca půl hodinky působit.

A co se slupkou?

Vnitřní strana slupky je bohatá na nutriční látky, takže před vyhození seškrábněte a zdlábněte :) nebo pokud máte drobná poranění kůže, může urychlit hojení ranky, když vnitřní stranu slupky opakovaně na ránu přiložíte.


Další články z rubriky Zdravé stravování

Jídelníček podle krevních skupin

Každému z nás byla dána do vínku jedna ze čtyř krevních skupin, ta je určena geneticky a zdědili jsme ji po rodičích. Jižjídelníček podle krevních skupin, dieta podle krevních dkupin od pradávna je známé, že každá krevní skupina je jiná a její nositelé jsou náchylnější ke konkrétním typům nemocí a zároveň mají rozdílné dispozice k trávení konkrétních druhů potravin. Rozeznáváme krevní skupiny 0, A, B a AB.

Pitný režim

Co se týče pitného režimu, tak každý snad ví, že se jedná o základní kámen zdraví. Pokud bychom chtěli být důslední, měli bychom pít na každých 10 kg váhy 0,4 dl tekutin a na každou půl hodinu intenzivního pohybu přidat dalšího půl litru.

Jak efektivně spalovat tuky a zrychlit metabolismus

Jsou mezi námi velmi šťastní lidé, kteří mají velmi rychlý metabolismus. To znamená, že jejich těla jsou super efektivní při spalování kalorií a zbavují se tak rychleji tuku. Mít rychlý nebo pomalý metabolismus je něco, co může být genetické. Ačkoli pro ty, kteří nejsou obdařeni rychlým metabolismem (jako já), mám dobrou zprávu. Existuje pár rad, kterými se můžeme řídit, abychom náš metabolismus pomohli urychlit.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko