Cestovatelská trombóza

Rubrika: Zdravotní potíže
Autor: Poradna pro zdraví a prevenci

Je tu čas prázdnin a dovolených a cestovní kanceláře se předhánějí v nabídkách. Už máte vybráno, nebo dokonce už začínáte balit? Nemůžete se dočkat? Ale pozor! S cestováním je spojen i jeden problém, který mnozí z vás podceňují.

Na dovolenou, ať už doma, nebo v zahraničí, se nejdřív musíte dostat. A pak se samozřejmě zase vrátit. A přitom vás mohou potkat nepříjemnosti, kterým se dá snadno zabránit. Je třeba je pouze nepodceňovat a dodržovat některá doporučení.

 

Auto, vlak, autobus nebo letadlo?

Především je třeba zvážit, zda budete cestovat sami, nebo s dětmi či rodiči. V tom druhém případě musíte počítat s tím, že to, co zvládnete vy, nemusí zvládnout zbytek rodiny. Pokud tedy cestujete s dětmi nebo se staršími osobami, mnohem pečlivěji zvažte výběr dovolené (lokalitu, termín, délku cesty i způsob dopravy).

Jedna komplikace způsobená dlouhým cestováním ovšem hrozí všem kategoriím cestovatelů a tedy i vám. Ano, je to tzv. cestovatelská trombóza. Vzniká nedostatečným prokrvováním nohou při delším sezení. Když totiž delší dobu sedíme na místě, stlačují se nám cévy pod kolenem a krev nemůže dobře protékat. Zejména lidé menšího vzrůstu s tím mohou mít trvalé potíže. Trochu pomůže podložit nohy, aby stehna neležela plnou vahou na sedadle.

Cestování ve zdraví

Asi nejjednodušší je z tohoto pohledu cestování vlakem. Máte možnost se postavit, občas se projít a rozhýbat nohy.

Jedete-li autem, je třeba dělat často přestávky. Vždy, když zastavíte na WC nebo kvůli jídlu, nezapomeňte se pořádně protáhnout a procvičit nohy. Můžete si třeba lehce zacvičit nebo zaběhat. Hlavně se za to nestyďte, děláte to přece kvůli zdraví! Věřte, že to ocení i vaše děti a budou se při tom dobře bavit. Zvlášť když to pojmete jako společnou hru.

Dlouhá cesta autobusem je náročnější, protože zastávky jsou sice pravidelné, ale nezávisí na vás. Platí zde to samé, jako pro cestování autem. Každou zastávku využijte vždy k protažení a rozhýbání nohou, aby se vám v nich znovu rozproudila krev. Můžete si dát pár minut lehkého klusu, nebo si na místě stoupat střídavě na špičky a na paty. Pokud už musíte kouřit, alespoň při tom choďte.

Cestování letadlem je nejnáročnější. Stísněný prostor a omezený pohyb jsou pro krevní oběh v nohou nejnebezpečnější. Věnujte proto pozornost letáčkům s doporučenými preventivními cviky proti trombóze. Bývají umístěné v kapse na sedadle před vámi.

 Pár doporučených cviků

Následující cviky můžete provádět vsedě na sedadle, nejlépe každou hodinu:

- Otáčejte hlavou opakovaně pomalu vpravo a vlevo
- Přitlačujte hlavu k hrudníku a zase pomalu zvedejte ( ne až do úplného záklonu)
- Položte dlaně obou rukou na zátylek a lehkým tahem hlavu tlačte tak, aby se dotýkala hrudníku (ucítíte, jak se vám napínají krční a zádové svaly)
- Poposedněte si dopředu a předklánějte a zaklánějte trup, zkuste se „sbalit" do „kočičího hřbetu"
- Vsedě stahujte břicho a následně svaly uvolňujte
- Měňte polohu nohou: natahujte je, pozvedávejte nad sedadlo, v této poloze kružte na obě strany kotníky
- Kružte rameny v obou směrech, nebo je jedno po druhém zvedejte a stlačujte dolů
- sepněte prsty nad hlavou, narovnejte krční páteř a lokty tlačte dozadu.
- Ruce i nohy protřepte a promasírujte stehna a lýtka
- Promasírujte si krk

Uvidíte, že se budete cítit daleko méně rozlámaní, ztuhlí a nebudete mít oteklé nohy.

Pokud víte, že vám nohy otékají na cestách pravidelně, poraďte se před cestou buď s vaším lékařem nebo výživovým specialistou. Ti vám doporučí některý z léků nebo potravinových doplňků proti žilní nedostatečnosti. Nenechávejte to ale na poslední chvíli. Pokud to má fungovat, je třeba začít prostředek užívat zhruba týden před cestou, samozřejmě během dovolené a pokračovat ještě týden po návratu!

Ale nespoléhejte se jen na léky nebo výživové doplňky! Je třeba dodržovat při cestě i ostatní doporučení, tj. přestávky, protažení, cvičení. Prostě vše, co vám pomůže, aby krev v nohou mohla proudit a vy jste se při cestě cítili co nejlépe.

Trochu péče se vám rozhodně vyplatí. Prožijete dovolenou v klidu a bez následných komplikací.
Tak pěknou a příjemnou cestu!


Další články z rubriky Zdravotní potíže

Celulitida a jak ni vyzrát

My ženy ji nenávidíme, mužům se nelíbí, asi těžko budeme hledat někoho, komu se zamlouvá. Celulitida ve významu, který máme na mysli (u nás  běžně označována jako pomerančová kůže) postihuje ženy nejčastěji na stehnech a hýždích. Příčiny jejího vzniku jsou neustále předmětem odborných diskuzí. Je ale zřejmé, že jde o  kombinaci několika faktorů jako jsou dědičné vlohy, hormonální nerovnováha a případné užívání antikoncepce, porucha tvorby kolagenu, porucha fungování lymfatického systému a nadváha.

Testosteron - jak si udržet mužnost do vysokého věku

Testosteron je hormon, který muže dělá mužem. Jakmile začne této vzácné látky v těle ubývat, dostává se muž postupně do tzv.přechodu. Stojí za vším, co odlišuje muže od ženy. Muž je lovec a aby byl rychlý, silný a úspěšný, testosteron mu zajišťuje pevnější kosti, větší svaly, silnější srdce, větší kapacitu plic, více červených krvinek, dává větší odvahu, sexualitu, ale také například prostorovou představivost, lepší orientační smysl a ostřejší smyslové orgány.

Hubnutí začíná v hlavě

Ať už o tom víte, nebo ne, vaše hubnutí začíná ve vaší hlavě. A nemyslím teď vaše ústa a to, kolik toho dokáží sníst. To, co vaše hubnutí startuje, je vaše rozhodnutí a vaše odhodlání vydržet. Pokud totiž vaše hlava není připravená na vaše hubené JÁ, hubnutí se nedaří, nebo ho nejste schopni trvale udržet.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko