Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí

Rubrika: Zdravé stravování
Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí

Abychom jako rodiče udělali maximum pro správný růst a vývoj, měli bychom myslet na kvalitní výživu našich dětí. Dopřejme jim stravu rozmanitou a pestrou a zároveň bohatou na ovoce a zeleninu, mléčné výrobky. Úměrně věku můžete zařazovat také celozrnné potraviny, ryby, maso, luštěniny. Jíst by děti měly pravidelně 5 -6x denně v menších porcích. Když přeskočíme období kojení, batolecího věku a zařazování příkrmů, můžeme doporučit obecných Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí. V předškolním věku, začínáme tvořit návyky zdravého způsobu života a jdeme tedy jako dospělí vzorem pro děti. U dětí, které jsou na prvním stupni ZŠ, se aktivně zajímáme o to, co děti jedí mimo domov – dohlížíme na pravidelnost jídla, svačin, kvalitu potravin a věnujeme také pozornost dostatečnému pitnému režimu.

Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí

  1. pestrá strava (jíme střídmě z bohatého = barevného stolu)
  2. děti nenechat přejídat ani hladovět (velikost porce přizpůsobit věku a pohybové aktivitě dítěte - zdravé dítě si množství jídla dávkuje samo – někdy sní více a někdy méně, je to normální)
  3. omezovat cukr a sladkosti (sacharidy preferovat ve formě cerealií, ovoce a zeleniny)
  4. kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny, obiloviny, polotučné mléčné výrobky)
  5. co nejpřirozenější potraviny (bez zbytečné chemie – barviv, emulgátorů, konzervantů)
  6. kvalitní rostlinné oleje, semínka, ořechy (omezovat tuky živočišné)
  7. hlídat sůl v potravinách (omezovat množství, nedosolovat)
  8. pitný režim (doporučení dle věku 1,5-2,5 l/den, vliv má i voda obsažená v potravinách)
  9. příkladem vézt dítě ke zdravému způsobu života a správným návykům
  10. sledovat vývoj dítěte společně s pediatrem při pravidelných prohlídkách (hladina cholesterolu, tuků v krvi, krevní tlak, nadváha či podváhu)

 

Autor: Lucie Houfková, DiS

Projekt Zdraví do škol od A do Z


Další články z rubriky Zdravé stravování

SMOOTHIE

SMOOTHIE

Smoothie je míchaný (mixovaný - stačí obyčejný stolní mixér), zpravidla chlazený, osvěžující nápoj vyrobený z čerstvého ovoce nebo zeleniny, nejlépe bez přidaného cukru či umělých sladidel a konzervantů.

Zima a stravování

Konečně napadl sníh a teplota klesla k mínus 10. Je tedy na čase přizpůsobit nejenom náš šatník, ale i naše stravování, mrazivému počasí.  Zima nás nutí být více doma a tím je také svou podstatou nejklidnějším obdobím v roce. Naše tělo šetří a regeneruje své síly. Střádá a načerpává zásoby na jaro a další období roku. Určitě má tedy smysl zamyslet se nad tím, jakou stravu svému tělu dodáme, abychom ho zbytečně nezahlcovali přebytkem, kterého se pak budeme těžko zbavovat.

Víte, kolik cukru jíte a pijete?

Víte, že jedna taková kostka cukru váží 5 g? Z nutričního hlediska pak obsahuje 5 g sacharidů a z toho 4,975 g cukru. Kolik myslíte, že takových kostek obsahuje třeba i váš oblíbený nápoj nebo nápoj vašich dětí?

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko