Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí

Rubrika: Zdravé stravování
Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí

Abychom jako rodiče udělali maximum pro správný růst a vývoj, měli bychom myslet na kvalitní výživu našich dětí. Dopřejme jim stravu rozmanitou a pestrou a zároveň bohatou na ovoce a zeleninu, mléčné výrobky. Úměrně věku můžete zařazovat také celozrnné potraviny, ryby, maso, luštěniny. Jíst by děti měly pravidelně 5 -6x denně v menších porcích. Když přeskočíme období kojení, batolecího věku a zařazování příkrmů, můžeme doporučit obecných Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí. V předškolním věku, začínáme tvořit návyky zdravého způsobu života a jdeme tedy jako dospělí vzorem pro děti. U dětí, které jsou na prvním stupni ZŠ, se aktivně zajímáme o to, co děti jedí mimo domov – dohlížíme na pravidelnost jídla, svačin, kvalitu potravin a věnujeme také pozornost dostatečnému pitnému režimu.

Deset pravidel pro zdravou výživu a vývoj dětí

  1. pestrá strava (jíme střídmě z bohatého = barevného stolu)
  2. děti nenechat přejídat ani hladovět (velikost porce přizpůsobit věku a pohybové aktivitě dítěte - zdravé dítě si množství jídla dávkuje samo – někdy sní více a někdy méně, je to normální)
  3. omezovat cukr a sladkosti (sacharidy preferovat ve formě cerealií, ovoce a zeleniny)
  4. kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny, obiloviny, polotučné mléčné výrobky)
  5. co nejpřirozenější potraviny (bez zbytečné chemie – barviv, emulgátorů, konzervantů)
  6. kvalitní rostlinné oleje, semínka, ořechy (omezovat tuky živočišné)
  7. hlídat sůl v potravinách (omezovat množství, nedosolovat)
  8. pitný režim (doporučení dle věku 1,5-2,5 l/den, vliv má i voda obsažená v potravinách)
  9. příkladem vézt dítě ke zdravému způsobu života a správným návykům
  10. sledovat vývoj dítěte společně s pediatrem při pravidelných prohlídkách (hladina cholesterolu, tuků v krvi, krevní tlak, nadváha či podváhu)

 

Autor: Lucie Houfková, DiS

Projekt Zdraví do škol od A do Z


Další články z rubriky Zdravé stravování

Jaký způsob detoxikace je nejlepší?

Termín „detoxikace těla" je po „hubnutí" jedním z nejčastěji vyhledávaných pojmů na internetu. Ještě více je pak zázračných přípravků a způsobů, jak toho dosáhnout.

 

Hubnutí pomocí zdravých tuků – super novinka !

Proč přibíráme více a více na váze, jsme víc a víc nemocní a rychleji stárneme? Vědci objevili, že na to je jednoduchá odpověď. Týká se to tzv. skrytého zánětu. Vychází to z výzkumů Dr. Barry Searse z nadace výzkumu zánětů v Marlblehead a také výzkumů dalších univerzit a společností.

Mnoho lidí cvičí, hlídá si stravu i přesto mají velké množství tukových zásob v těle. Jak tuku podkožního, tak útrobního (tuk kolem orgánů v oblasti břicha - je nejvíce nebezpečný). Právě obezita a zvyšování tukové vrstvy je potřeba také vnímat jako civilizační chorobu.

Hladověním se hubnout nedá

Mnoho lidí si stále myslí, že zhubnout se dá jedině omezováním příjmu a hladověním. Je pravda, že pokud chcete zhubnout, je zapotřebí, aby byl váš příjem energie nižší než výdej. Neznamená to ale, že budete hladovět. A proč to nefunguje? Hned z několika důvodů.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko