DUBEN - PODPORA JATER

Rubrika: Sezonní záležitost
Autor: Zuzana Komůrková

DUBEN - PODPORA JATER
A máme tu DUBEN, moji milí!

Jaro přichází v plné síle, na zahradách už září narcisy a tulipány, keře a stromy začínají kvést, hurá!!! Stejně jako příroda i my bychom měli být nabití životní energií a těšit se z každoročního počátku koloběhu přírody. Měli... Jenže někdy to není až tak snadné. Někdo říká, že nastává vůbec nejnáročnější období roku. V dubnu jsou totiž nejohroženějším orgánem JÁTRA, nejdůležitější orgán látkové výměny, k tomu se ve vzduchu objevují první alergeny, takže propukají alergie a astma, zhoršují se kožní problémy, může nás navštívit nevítaný host jarní únava a paradoxně i deprese.


Opět na začátek krátké opakování z anatomie: JÁTRA jsou největším vnitřním orgánem a centrálním orgánem látkové výměny. Mají klíčovou roli v metabolismu sacharidů, tuků i bílkovin, jsou trávicí žlázou, která produkuje žluč, i žlázou endokrinní, ve které se tvoří některé hormony, jsou orgánem zásobním, ukládají glykogen, železo a některé vitamíny, jsou v nich tvořeny bílkoviny krevní plasmy a nezastupitelná je jejich úloha při detoxikaci organismu. Játra leží v horní pravé části břicha, váží okolo 1,5 kg. Jsou dobře zásobená krví, v klidu játry protékají až dva litry krve za minutu, zvláštností jater je to, že kromě jaterní tepny, která k nim přivádí čerstvou okysličenou krev, do nich přichází také žilní krev z vrátnicové žíly, která je nasycená vstřebanými aminokyselinami a sacharidy z žaludku a střev.
Nejsilnější energie jater je každý den mezi 1. a 3. hodinou ranní. Nejslabší pak mezi 13. a 15. hodinou odpoledne.

JÁTRA nemají nervy, takže nebolí. To, že s nimi něco není v pořádku, nepoznáte tedy prvoplánově. Jedním z hlavních signálů je mírně zvýšená teplota kolem 37,2 °C, která přichází obzvláště navečer a později je trvalá. Člověk je unavený, bolí ho hlava, může mít poruchy trávení, cítit nevolnost, pálení žáhy. Také se mohou objevit poruchy hybnosti velkých kloubů, bolesti ve stehnech, v boku, tříselná kýla, potíže s vaječníky nebo prsy, může docházet k poruchám vidění. Známé je žluté zabarvení očního bělma, které je rovněž ukazatelem jaterních potíží. Velice zajímavé je, že na chronické onemocnění jater, mohou také poukazovat poruchy funkce čelisti. Čelist bývá bolestivá při pohmatu. Největším ohrožením jater je ZÁNĚT JATER - HEPATITIDA. Zánět je způsoben viry jako u hepatitidy typu A - tzv. nemoc špinavých rukou, hepatitida typu B a D je velmi snadno přenosná nechráněným pohlavním stykem a krví a může vyústit v cirhózu či karcinom jater.

EMOCÍ JATER JE HNĚV, játra nám ukazují, jaký je náš pohled na svět, jak bereme život, zda jsme schopni přijímat to dobré i to zlé jako nezbytnou součást, míru našeho přijímání. Pokud toto zvládáme, máme játra nejspíš v pořádku. Pokud se zlobíme, vztekáme a neustále si stěžujeme na nespravedlnost života, naše játra trpí. Když se řekne cirhóza jater, většina lidí si ji spojí s alkoholem a drogami. Trvalá nespokojenost s životem a deprese řešená alkoholem v ní opravdu může vyústit.

A jak tedy v dubnu a nejen v dubnu pomoci játrům a co jíst?
• Je nezbytné ODLEHČIT JÍDELNÍČEK. V dubnu více než jindy si dovolím napsat - omezte živočišnou stravu, alespoň na 1-2 týdny. Vyzkoušejte a uvidíte, jak se budete cítit. A pokračuji klasicky - omezte bílý cukr, bílou pšeničnou mouku, polotovary a hlavně alkohol.
• Je čas pro DETOXIKACI - začněte zlehka, například šťávou z mrkve a červené řepy s troškou olivového oleje, pokud zvládnete.
• Probíhá liturgické období PŮSTU, v dubnu ho nelze nedoporučit. Zkuste pro začátek alespoň pár dní jíst pouze zeleninu nebo ovoce. Ideálním datem pro půst je dubnový úplněk, který nastane v úterý 15. 4. Při půstu nezapomeňte hodně pít - ideálně vodu s citronem.
• A co jíst? Existuje 7 potravin, které játra přímo milují:
- Česnek - obsahuje sirné sloučeniny, které aktivují jaterní enzymy
- Grapefruit - obsahuje hodně vitamínu C a antioxidantů pro čištění jater
- Zelený čaj - obsahuje katechin podporující řádnou činnost jater
- Zelená listová zelenina - neutralizuje těžké kovy, urychluje výrobu a tok žluči
- Avokádo - obsahuje tripeptidy, které aktivně podporují zdraví jater, údajně konzumace 2 avokád za týden může uzdravit poškozená játra, kdo ví?


 Takže si udělejte třeba výborné Quacamole - stačí rozmačkat vidličkou nebo rozmixovat 2 zralá avokáda, šťávu z 1 limety, česnek, přidat sůl, černý pepř, nadrobno nakrájenou chilli papričku, rajčátko, kousek papriky a šalotku.


- Vlašské ořechy - pomáhají detoxikovat játra od čpavku. Ořechy také pomáhají také okysličit krev a extrakt z jejich zelených slupek je známý jako skvělý čistič jater.
- Kurkuma - regeneruje poškozené jaterní buňky.
• Stejně jako žlučník mají i játra rády HOŘKÉ BYLINKY - kořen pampelišky, ostropestřec mariánský, měsíček lékařský, oman, řepík, měsíček, třezalka, pelyněk, jaterník, schizandra. Velmi vhodný pro játra je YZOP - kupte si třeba skvělé Farmářské koření v biokvalitě od Sonnentoru s yzopem, je výborné!
• Věnujte se JÓZE a dýchacím technikám. Játra podpoříte například předklony, kleštěmi, širokým sedem roznožným a úklonami k oběma nohám.
• Zkuste AROMATERAPII - játra, opět stejně jako žlučník, podpoří svěží kyselé nebo lehce nahořklé vůně jako grapefruit, citrón, hořký pomeranč. Používejte je do aromalamp, k masážím nebo do koupelí.


Takže radím - zkuste se v dubnu více věnovat sami sobě. Dopřejte svému tělu odlehčení ve stravě a pokud možno i půst. Pokud to jen trochu půjde, sedněte si venku na sluníčko a nastavte tvář jarním paprskům a dobíjejte energii. Nezapomínejte na pohyb a zkuste se nehněvat - na sebe i na ostatní. Pokud ve vás začne bublat hněv a přepadne vás špatná nálada, zhluboka dýchejte a opakujte si: „Přes všechny pochyby život je krásný!!!!" :-)

Klidný duben vám i vašim játrům přeje
Zuzana, Výživou ke změně


/Zdroje: knihy o ájurvédě, Internet, Wikipedie, Tomáš Klus - Napojen/

 

 

 


Další články z rubriky Sezonní záležitost

Detoxifikační kůra, DEN 7

Gratuluji! Dneškem jste dovršili 7-denní očistnou kůru a věřím, že se cítíte opravdu dobře. Nyní postupně do jídelníčku zařaďte i maso a mléčné výrobky s nižším obsahem tuku. Cukrovinkám a smaženým jídlům se raději vyhýbejte, vaše tělo je opravdu nepotřebuje. Dbejte na pravidelnost příjmu potravin a na pitný režim. Vychutnejte si opravdovou chuť kávy ve formě malého espressa bez mléka a cukru a doplňte antioxidanty zeleným čajem. Držím palce, ať si váš nový životní styl užijete a jste s ním spokojení.

TIP Ke zdravému životnímu stylu patří i pravidelný pohyb. Najděte si sport, jaký vám vyhovuje a který vás bude bavit. A když ne přímo sport, zajděte si alespoň pravidelně na procházku nebo se snažte místo autem chodit po městě pěšky.
Pokud nemáte zdravotní problémy, výborná je také návštěva sauny. Pomůže při odplavování nečistot z těla a při pravidelném opakování zlepší vaši odolnost vůči virům a nachlazení.

Recepty pro dnešní den najdete včetně fotografií na Facebooku

www.facebook.com/fitandfuncz

Detoxifikační kůra, DEN 6

TIP Dbejte na pravidelnost příjmu potravy, alespoň 4xdenně. Pokud nenecháte tělo vyhladovět, samo si řekne o velikost porce, jakou právě potřebuje. Někdy budete mít chuť na menší oběd, někdy zase na větší svačinu, to vše je v pořádku. Nebojte se sledovat vlastní pocity a naučíte se lépe porozumět vašemu tělu.

Recepty pro dnešní den jsou inspirovány italskou kuchyní a najdete je včetně fotografií na Facebooku

www.facebook.com/fitandfuncz

LEDEN - PODPORA MOČOVÉHO MĚCHÝŘE

Za chvíli tu máme LEDEN, moji milí!
V lednu je nejzatíženějším orgánem MOČOVÝ MĚCHÝŘ. Opět pro začátek lehké opakování z biologie - močový měchýř je dutý roztažitelný orgán uložený v pánvi, který shromažďuje a vylučuje moč, tekutý odpad produkovaný ledvinami. Obsah močového měchýře dospělého člověka je 500 až 1200ml. Nutkání k močení přichází už při obsahu moči cca 250-400ml, což je hodně individuální.

Nejsilnější energie močového měchýře je každý den odpoledne mezi 15 - 17 hodinou. V tuto dobu je v maximální aktivitě. Naopak nejslabší energie močového měchýře je každý den ráno mezi 3 - 5 hodinou.

 

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko