Důležitost snídaní

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Lucie Vagnerová

Je potřeba, aby rodiče věděli, jak výživa ovlivňuje zdravotní stav.
Spousta lidí si ve svém jídelníčku na snídani neudělá čas, případně ji odbývá nezdravými pokrmy. Tento nevhodný návyk je bohužel přenášen i na děti.
Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne. Měla by tvořit 20 - 25% celkového denního energetického příjmu. I ve spánku naše tělo spotřebovává energii, a především děti, které rostou a vyvíjí se. Proto ráno organismus strádá a tento nedostatek je třeba vyrovnat právě vyváženou snídaní s dostatkem živin - bílkoviny, sacharidy, tuky, vitaminy a minerální látky. Správná snídaně podpoří fyzickou i psychickou kondici.
Nejzávažnějším rizikem spojeným s nevhodným stravováním je obezita a s ní související cukrovka, choroby trávicí soustavy, kardiovaskulární problémy apod. Příčinou je právě absence snídaní, ale i nevhodné složení snídaní a celkového jídelníčku. Zvláště rizikovým faktorem jsou tzv. rychlé cukry (jednoduché sacharidy) - buchty, sušenky s čokoládou nebo plněné krémem, koblihy, donuts, muffiny, ale i přeslazené snídaňové cereálie (Cini-Minis, Nesquik apod.). Jednoduché sacharidy sice organismus rychle nastartují, ale stejně tak rychle se energie z nich spotřebovává.
Nebezpečná je i nepravidelnost stravování - tělo je zmateno různě velkým přísunem jídla, a tak si časem začne přijatou energii ukládat v podobě tukových zásob. To má za následek zvyšování tělesné hmotnosti a tím pádem vznik nadváhy a obezity. Tento problém může začít neblaze doléhat na psychické zdraví dítěte - ztížení socializace.
Pokud dítě o snídani nejeví zájem, nenuťte ho násilím, ale začněte snídat s ním a postupně dávat dítěti malé porce. Stačí třeba jen banán nebo jiné ovoce, pár sušenek (špaldové bio), jogurt.
Mějte trpělivost - pokud dítě není zvyklé snídat, nezačne hned na povel. Nenuťte ho, ale každý den mu připravte snídani (chléb s Lučinou/banán) - postavte snídani před dítě a začněte jíst s ním. Dítě vás vnímá, aniž si to uvědomujete.
Tip - Zkuste ovoce/zeleninu nebo chléb s Lučinou nakrájet na malé kousky, ať si je dítě samo napichuje - je to pro něj zábavné a zapomene, jak moc snídani odmítalo.


Další články z rubriky Zdravé stravování

Snídaně = zdravý krok do nového dne

Správně složená snídaně odpovídající zásadám zdravé výživy je nezbytná pro dodání potřebné energie a psychickou pohodu.
Nedávno bylo prokázáno silné spojení mezi nesprávnou snídaní a mnoha zdravotními problémy. Pravděpodobně víte, že naše tělo sestává ze 100 biliónů buněk, které ke své každodenní činnosti potřebují 114 různých živin.

 

Pitný režim – Co pít a co nepít?

Co je to pitná voda?

O pitné vodě hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky. Buď v podobě volných iontů nebo rozpuštěných anorganických solí. Obsah minerálů (nejvíce zastoupený je vápník) určuje tvrdost vody a čím více jich ve vodě je, tím méně je vhodná pro pravidelnou konzumaci. Podle statistik je celkový příjem minerálních vod v Česku silně nadprůměrný. Toto je vcelku velký problém pro lidské zdraví, protože anorganické soli jednotlivých minerálů naše tělo velmi špatně vstřebává a zbytečně tak zatěžujeme jednotlivé systémy.

Sója a sójové produkty - ANO či NE?

Sója je bezpochyby velice hodnotná potravina, protože obsahuje řadu velmi důležitých živin, jako jsou bílkoviny, vláknina, železo, vápník, draslík, hořčík a vitamíny. Také je bohatá na lecitin, který snižuje cholesterol nebo na nenasycené mastné kyseliny včetně omega 3! Je však také nutné si uvědomit, že sója obsahuje i řadu látek, které pro nás nejsou z výživového hlediska, tak výhodné. Sója ale do našich jídelníčků určitě patří, je však ze všech luštěnin nejhůře stravitelná, proto je třeba mít o ní více informací. U sóji je totiž zcela zásadní způsob jejího zpracování a to v jakém stavu ji konzumujeme.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: