Jak na podzimní chřipku

Rubrika: Sezonní záležitost
Autor: Výživové centrum Mgr. Mariany Halmanové

Jak na podzimní chřipku
Podzimní období je pro náš organismus náročný čas. Bylo tomu tak vždy a naši předkové dobře věděli, jak se připravit, že v zimě se více spí a odpočívá, abychom měli na jaře zase sílu. Moderní doba je jiná, nároky na nás jsou stejné během celého roku a přírodní biorytmy se nezohledňují. V zimním období dostává naše imunita, co proto a pokud o své tělo nepečujete, můžete velmi snadno podlehnout chřipce. V chladném období je tělo oslabené, zároveň teploty mírně nad nulou jsou živnou půdou pro šíření onemocněních, a pokud spojíme tyto dvě kombinace, vyjde nám vždy vyšší pravděpodobnost onemocnění. Jak se ale bránit? Řekněme si několik základních rad, jak pomoci svému tělu posílit imunitu a vyhrát tak boj s chorobami.
První rada zní, dbejte na pestrost stravy, abyste přijímali přirozenou cestou dostatek ochranných látek a vlákniny. Dostatečný příjem vitamínů, minerálů, antioxidantů a vlákniny je základem vaší imunity. Zařaďte do svého jídelníčku pravidelně ovoce, zeleninu, luštěniny, kysané výrobky, celozrnné potraviny a různé druhy masa. Dbejte na kvalitu potravin, které kupujete a preferujte tuzemské potraviny, které geograficky vyhovují našemu organismu.
V zimním období konzumujte více potravin, které ohřívají tělo a vyhněte se potravinám, které naopak organismus ochlazují. Mezi „chladné" potraviny patří např. mléčné výrobky, zejména jogurty, tropické ovoce, banán, bílé víno, produkty z bílé mouky a rafinovaný cukr. Naopak do „teplých" potravin řadíme polévky, koření, maso, sýry, vejce, celozrnné potraviny, semena, luštěniny, atd.
V náročných zimních měsících se mluví o navýšení příjmu vitamínů a minerálů prostřednictvím suplementů. Doporučila bych doplnit vitamín C (max.250mg) a hořčík. V případě, že byste cítili atak chřipky, můžete konzumovat vitamín C 250mg až 3x denně v rozestupu 3-4 hodin. Tento postup se velmi osvědčil jako obrana při nastupující chřipce.
Používejte bylinky a vybírejte takové, které mají blahodárný účinek na posílení imunity. Byliny můžete používat při vaření nebo jako základ horkých čajů. Mezi účinné pomocníky patří česnek, kustovnice čínská, echinacea, hlíva ústřičná, rakytník řešetlákový, aj.
Dostatečně spěte a odpočívejte. Zima byla vždy obdobím odpočinku a klidu. Lidé za tmy už příliš nepracovali, více odpočívali a déle spali. Naše tělo potřebuje být ochraňováno, aby mohlo toto náročnější období překlenout bez újmy. Zkuste se více rozmazlovat, užívejte si četby knih, horkých koupelí a teplých nápojů.

Další články z rubriky Sezonní záležitost

Jak přežít a užít si Vánoce

V čem jsou hlavní nástrahy Vánoc? Z mého pohledu to možná překvapivě nejsou štědrovečerní večeře a cukroví, ale celková změna životního stylu. Jedním z jeho projevů je tzv. „absolutní nepohyb". Absolutní nepohyb se projevuje tím, že z aktivních lidí se stávají gaučoví povaleči, kteří se po několik dní nacházejí výhradně v dosahu televizního ovladače a mísy s cukrovím.
Podíváme-li se na vánoční období komplexněji, nejedná se, jak by se mohlo zdát, pouze o Štědrý den a dva Svátky vánoční. Vánoce pro většinu z nás začínají počátkem prosince, pokračují Mikulášem, průběžným ochutnáváním napečeného cukroví, vánočními večírky, kde alkohol teče proudem, samotnými Vánocemi a končí až vystřízlivěním po oslavách Nového roku. Jedná se tedy o více než měsíc, kdy radikálně měníme celoroční styl života, a to se na dosažených výsledcích již může zásadně projevit.
Dalším úskalím jsou mýty o zdravém cukroví a lehké štědrovečerní večeři. Proč mýty? Protože jediné zdravé cukroví je žádné cukroví (přidání ovesných vloček opravdu nepomůže) a štědrovečerní klasika - kapr s bramborovým salátem - není o nic víc kaloričtější než polovina běžné pizzy v restauraci.
Pokud se chcete vyvarovat novoročnímu vystřízlivění a předejít nutnosti „hubnoucích" novoročních předsevzetí, mám pro vás několik tipů, jak Vánoce nejen ve zdraví přežít, ale hlavně si je užít.

Jaro se blíží a detoxikace střev, jater a ledvin je základ zdravého těla

ÚNOR - podpora ledvin

A máme tu únor, moji milí!
Konečně nás navštívila paní zima a to je moc fajn. Přiznejme si, že +11 stupňů na venkovním teploměru v lednu není zrovna normální. To si pak člověk připadá fakt podivně, když radí zahřívat organismus ;-)

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko