Jak vybrat správné hole pro Nordic Walking?

Rubrika: Sportem ke zdraví
Autor: FaktorPlus - centrum pro výživu, zdraví a sport

Jak vybrat správné hole pro Nordic Walking?
Na trhu existuje celá řada „sportovních" holí...

Jak ale vybrat hole vhodné právě pro Nordic Walking?

Při koupi Nordic Walking holí je důležité nezaměnit hole pro Nordic Walking s holemi pro Trekking (turistiku). Speciální Nordic Walking hole jsou vyrobeny z odolného a lehkého materiálu (lehké slitiny, karbon), který absorbuje nárazy hole na zem. Jsou opatřeny ergonomicky přizpůsobenou a adaptabilní rukojetí s poutkem (dobrý výrobce holí by už měl rozlišovat poutka dle velikosti - XS, S, M, L, XL) a specificky konstruovaným hrotem, který je při chůzi na betonovém, asfaltovém, kamenném nebo jiném tvrdém povrchu kryt pryžovou násadou - „botičkou".

Hole pro Nordic Walking se velmi podobají holím určeným k běhu na lyžích, jejich délka je ale kratší. Jsou buď teleskopické (skladatelné) nebo mají konstantní délku 100-145 cm. Hole pro Trekking jsou většinou teleskopické. Jejich rukojeť je robustní s obyčejným, provlékacím poutkem, hůl celkově je těžší a tubus hole silnější. Trekkingové hole nám slouží při turistice v horském prostředí. Šetří naše klouby, šlachy, vazy - tzn. celkově odlehčují dolní končetiny při chůzi horským terénem při stoupání i sestupu. S holemi pro Trekking ale nezvládneme správnou techniku Nordic Walking, neboť s těmito holemi nejsme schopni vykonat správný pohyb - podobný jako při střídavém běhu na lyžích.

Jaká je správná délka holí?
Výpočet správné délky holí pro Nordic Walking vychází z jednoduché rovnice, ve které se tělesná výška násobí konstantou 0,68. Jak již bylo řečeno - Nordic Walking hole jsou buď teleskopické nebo mají konstantní délku 100-145 cm. Protože se délka holí zvyšuje vždy o 5 cm, vypočtená délka se zaokrouhluje s přesností 5 cm. Pro méně zdatné jedince nebo ty, kteří s Nordic Walking začínají, jsou vhodnější variantou hole kratší. (Např. měříte-li 173 cm, je optimální délka Vašich holí 117,6 cm. U jednodílných holí volte tedy kratší variantu - tzn. 115 cm). Dalším vodítkem pro určení správné délky holí je úhel loketního kloubu, který by měl být při opřené nebo zapíchnuté svislé holi a při sevřené rukojeti asi 90 stupňů. Při správném výběru holí hraje roli vedle tělesné výšky i zdatnost, kloubní pohyblivost, proporce končetin a terén.

Rodinám, které nechtějí za Nordic Walking hole "vyhazovat peníze" a tato pohybová aktivita je pro ně jen výjimečnou záležitostí, poslouží hole teleskopické, kdy si každý člen domácnosti nastaví délku holí dle potřeby. Jejich výhodou je tedy různá nastavitelnost výšky holí a určitá skladnost. Jejich nevýhodou je ale to, že se utahovací patent u většiny levnějších značek při silovém zapojení horních končetin a následném odpichu povoluje a hůl se pomalu zasouvá, aniž bychom si toho všimli. V takovém případě nemá Nordic Walking zdraví prospěšný efekt ale naopak, neboť jedinec má každou hůl jinak dlouhou, nevědomky se naklání a tedy jednostranně zatěžuje svoje tělo. Abychom předešli negativnímu zasouvání holí, je třeba volit kvalitního výrobce. Pro osoby, kteří se této zdraví prospěšné pohybové aktivitě chtějí věnovat pravidelně, jsou vhodnější variantou hole jednodílné. U jednodílných holí nehrozí jejich zasouvání během chůze a každý si už při koupi vybere hůl vhodnou jeho potřebám s poutkami dle velikosti dlaní (pohodlnější variantou je rukavičkové poutko s odepínacím systémem „Click Lock", kdy nemusíme poutko vždy odlepovat, chceme-li na chvíli hole odložit, ale stačí poutko z hole "vycvaknout" s tím, že nám zůstane na ruce a potom ho opět jednoduše "nacvakneme").

Dodatek: Hole je možno využít na začátku a na konci tréninku i pro protažení exponovaných svalových skupin.

--
Autor: Mgr. Jana Stejskalová (instruktor NW s mezinárodní akreditací)

AKCE a KURZY Nordic Walking: www.faktorplus.cz 


Další články z rubriky Sportem ke zdraví

Makám na sobě, přesto nehubnu, nezpevňuji se, výsledky jsou za očekáváním, nevím proč!

Trápí Vás taky tento problém? Zřejmě děláte některou z těchto chyb:

1. Věnujete se pouze aerobním (tedy spíše vytrvalostním) činnostem a pravděpodobně v nesprávné intenzitě i délce zatížení.

Tzn. např. běh, kolo, plavání, různé formy aerobních aktivit ve fitcentrech jako aerobic, spinning, alpinning aj., jsou bezesporu žádoucí a náročné, ale pokud jsou špatně nastaveny, tak budou jen sporadicky účinné vzhledem k očekávaným cílům.

Nordic Walking a duševní zdraví

V současnosti se jen stěží dopátráme, kdy, kde a který lékař odhalil, že ideálním prvkem relaxace je procházka na čerstvém vzduchu. Nordic Walking pak tuto teorii ještě umocňuje. Děje se tak díky dnes již obecně známým skutečnostem o jeho nesporně pozitivních účincích na pohybový aparát člověka, potažmo celý lidský organismus.

10 tipů jak zhubnout stehna a zadek

Mnoho žen se na celém světě zajímá o dispozice svého těla. Mezi hlavními jsou to jistě velikost prsou, stehna a
zadek. Dneska se zaměříme na to, abychom se naučili jak zhubnout stehna a zadek. Připravil jsem několik rad, co si vše hlídat, aby došlo k žádanému efektu zmenšení obvodů boků, zadku a stehen a také zpevnění.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko