Kefír z Tibetského zrna

Rubrika: O potravinách
Autor: Lenka Drottnerová

Kefír z Tibetského zrna
Postup přípravy:

Stačí vlastnit hrstku "Tibetského zrna" a obstarat si "mléko z mlékomatu" nebo ještě lépe od farmáře a to přibližně 1 litr.
Pokud tuto možnost někdo nemá, lze vyrobit i z plnotučného mléka z obchodu Classic 3,5% t (Kaufland).
Do mléka přidat Tibetské zrno, zamíchat a nechat stát v pootevřené nádobě v pokojové teplotě.
Možno v průběhu občas lehce promíchat.
Při přípravě kefíru NEPOUŽÍVAT ŽÁDNÉ KOVOVÉ PŘEDMĚTY !!! Jinak zrno zčerná - uhyne.
Používat jen sklo a plast: plastová vařečka na míchání, plastová či skleněná nádoba s víkem a plastové síto.
Druhý den při pokojové teplotě, přibližně za 24 hodin, je kefír hotový a zbývá ho jen přecedit přes plastové síto.

Princip:

Tibetské zrno je koncentrát probiotik : acidofilních bakterií ( obsahuje cca 18 druhů), poměrně dost streptokoků a laktokoků a kvasinek, které se živí nežádoucími bakteriemi v mléce a mléčnou laktózou. V závěru vznikne kvašený nápoj prostý nežádoucích mléčných cukrů, a navíc: obohacený o prospěšné acidofilní bakterie (optimální pro zdravé zažívací ústrojí, motilitu střev, imunitu), nejsou přitom nijak dotčeny vitamíny a to žádnou tepelnou úpravou ani pasterizací, a tím vzniká konzistence nejvhodnější pro vstřebání užitečných látek,
a mimo jiné i tak potřebného vápníku v nativní podobě - chelátové vazbě, což je nejpřirozenější forma pro vstřebání minerálních a stopových látek do organismu, kdy je tento prvek sevřený aminokyselinou, a společně
s ní, se jedině může dostat na místo své potřeby v organismu.

Pokud se Tibetské zrno v mléce uchová v chladničce, výroba kefíru je delší, a to cca 3-4 i více dnů. ..
( to je vhodné v případě, pokud kefír nepijeme každý den a nebo chceme si udělat přestávku a přitom zrno uchovat živé).
Hotový kefír se nakonec scedí přes umělohmotné síto do jiné nádoby. V ledničce v tomto stavu vydrží 2-3 dny. Pozor - obsahuje menší množství CO2 , mírně perlí.
Protože je pro někoho trochu kyselejší (ale záleží na zvyku), je dobré do něj rozmixovat banán, či jiné ovoce (jahody apod., jedině ananas s kefírem nespojujte). Je vhodné též přidat do hotového nápoje ( např. přes noc) ovesné vločky, nebo jiné cereálie, či lžičku vlákniny ( inulin, psylium, drcené lněné semínko ) a vytvořit tak zdravou svačinku.
Hotový kefír vydrží v lednici minimálně další tři dny, a dávku z 1 litru je možné zkonzumovat ve 3-4 porcích.

Doporučuje se nechat zrno jednou za čas asi tak jednou za měsíc tzv. vyhladovět :
( ve studené vodě v lednici až 3 dny )
Před zahájením každého nového cyklu se doporučuje zrno propláchnout studenou vodou.

Domácí jogurt a tvaroh:

Z 1 litru kefíru lze vyrobit cca 150 gramů tvarohu následujícím způsobem :
Po odstranění zrna z již hotového kefíru ještě ponecháme v nádobě 1 den v pokojové nebo i nižší teplotě .
Používám speciální misky na výrobu tvarohu od Tescomy. Nebo necháte prokapat kefír 1-2 dny skrze plátno.
Po oddělení syrovátky, která proteče, získáte kvalitní jogurt.
Pokud necháte překapávat přes plátno déle, získáváte tvaroh.

Přes plátno necháme samovolně odkapávat přibližně do druhého až třetího dne.
V plátýnku nám zůstane tvaroh. V lednici vydrží poměrně dlouho.

Na výrobu tvarohu používám přímo speciální nádobku od Tescomy.

100ml kefíru: 158 kJ, B: 3g, S: 3g, T: 2g, Ca: 117g
Tibetské zrno se používáním rozrůstá a poku s ním zacházíte správně, vydrží vám věčně.
Přebytek můžeme rozdat, pokud nemáme komu, pak neuškodí trochu zrna rozmixovat do nápoje.


Další články z rubriky O potravinách

Je čokoláda zdravá?

Čokoláda v dnešní době bohužel zapadla do škatulky špatných nezdravých potravin, které bychom si měli odříkat. Vede k nadváze, alergiím (důsledek především zastoupeného mléka) a způsobuje akné. Vše co jsem teď vyjmenoval však platí...

Až moc sladký život s cukrem

Každá dobrota prý má být sladká. A pokud má být sladká, tak musí obsahovat dost cukru. Ale bylo to tak vždy? Už naši předkové objevili, že některé plody, květy, rostlinné šťávy či včelí produkty jsou sladké. V Evropě se dlouhou dobu používal jako sladilo med. Jde o směs cukrů, vody a dalších složek, původně zpravidla rostlinného a v konečné fázi živočišného původu.

KONOPNÉ SEMÍNKO – PRO VEGETARIÁNY A VEGANY NEOPOMENUTELNÝ ZDROJ BÍLKOVIN!

Ve stravě vegetariánů a veganů je potřeba dbát na dostatečný příjem bílkovin z rostlinných zdrojů. To, že bílkoviny obsahují zejména luštěniny, asi není žádným překvapením. Ale pro mě je skoro zázračným a hlavně velice chutným zdrojem bílkovin KONOPNÉ SEMÍNKO.

Proto, když ke mně přijde klient vegan, který chce pomoci s vyváženou stravou a chce pracovat na zvýšení příjmu bílkovin z rostlinných zdrojů, první, co doporučím, je kupte si loupané lněné semínko :-)

 

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko