Kefír z Tibetského zrna

Rubrika: O potravinách
Autor: Lenka Drottnerová

Kefír z Tibetského zrna
Postup přípravy:

Stačí vlastnit hrstku "Tibetského zrna" a obstarat si "mléko z mlékomatu" nebo ještě lépe od farmáře a to přibližně 1 litr.
Pokud tuto možnost někdo nemá, lze vyrobit i z plnotučného mléka z obchodu Classic 3,5% t (Kaufland).
Do mléka přidat Tibetské zrno, zamíchat a nechat stát v pootevřené nádobě v pokojové teplotě.
Možno v průběhu občas lehce promíchat.
Při přípravě kefíru NEPOUŽÍVAT ŽÁDNÉ KOVOVÉ PŘEDMĚTY !!! Jinak zrno zčerná - uhyne.
Používat jen sklo a plast: plastová vařečka na míchání, plastová či skleněná nádoba s víkem a plastové síto.
Druhý den při pokojové teplotě, přibližně za 24 hodin, je kefír hotový a zbývá ho jen přecedit přes plastové síto.

Princip:

Tibetské zrno je koncentrát probiotik : acidofilních bakterií ( obsahuje cca 18 druhů), poměrně dost streptokoků a laktokoků a kvasinek, které se živí nežádoucími bakteriemi v mléce a mléčnou laktózou. V závěru vznikne kvašený nápoj prostý nežádoucích mléčných cukrů, a navíc: obohacený o prospěšné acidofilní bakterie (optimální pro zdravé zažívací ústrojí, motilitu střev, imunitu), nejsou přitom nijak dotčeny vitamíny a to žádnou tepelnou úpravou ani pasterizací, a tím vzniká konzistence nejvhodnější pro vstřebání užitečných látek,
a mimo jiné i tak potřebného vápníku v nativní podobě - chelátové vazbě, což je nejpřirozenější forma pro vstřebání minerálních a stopových látek do organismu, kdy je tento prvek sevřený aminokyselinou, a společně
s ní, se jedině může dostat na místo své potřeby v organismu.

Pokud se Tibetské zrno v mléce uchová v chladničce, výroba kefíru je delší, a to cca 3-4 i více dnů. ..
( to je vhodné v případě, pokud kefír nepijeme každý den a nebo chceme si udělat přestávku a přitom zrno uchovat živé).
Hotový kefír se nakonec scedí přes umělohmotné síto do jiné nádoby. V ledničce v tomto stavu vydrží 2-3 dny. Pozor - obsahuje menší množství CO2 , mírně perlí.
Protože je pro někoho trochu kyselejší (ale záleží na zvyku), je dobré do něj rozmixovat banán, či jiné ovoce (jahody apod., jedině ananas s kefírem nespojujte). Je vhodné též přidat do hotového nápoje ( např. přes noc) ovesné vločky, nebo jiné cereálie, či lžičku vlákniny ( inulin, psylium, drcené lněné semínko ) a vytvořit tak zdravou svačinku.
Hotový kefír vydrží v lednici minimálně další tři dny, a dávku z 1 litru je možné zkonzumovat ve 3-4 porcích.

Doporučuje se nechat zrno jednou za čas asi tak jednou za měsíc tzv. vyhladovět :
( ve studené vodě v lednici až 3 dny )
Před zahájením každého nového cyklu se doporučuje zrno propláchnout studenou vodou.

Domácí jogurt a tvaroh:

Z 1 litru kefíru lze vyrobit cca 150 gramů tvarohu následujícím způsobem :
Po odstranění zrna z již hotového kefíru ještě ponecháme v nádobě 1 den v pokojové nebo i nižší teplotě .
Používám speciální misky na výrobu tvarohu od Tescomy. Nebo necháte prokapat kefír 1-2 dny skrze plátno.
Po oddělení syrovátky, která proteče, získáte kvalitní jogurt.
Pokud necháte překapávat přes plátno déle, získáváte tvaroh.

Přes plátno necháme samovolně odkapávat přibližně do druhého až třetího dne.
V plátýnku nám zůstane tvaroh. V lednici vydrží poměrně dlouho.

Na výrobu tvarohu používám přímo speciální nádobku od Tescomy.

100ml kefíru: 158 kJ, B: 3g, S: 3g, T: 2g, Ca: 117g
Tibetské zrno se používáním rozrůstá a poku s ním zacházíte správně, vydrží vám věčně.
Přebytek můžeme rozdat, pokud nemáme komu, pak neuškodí trochu zrna rozmixovat do nápoje.


Další články z rubriky O potravinách

Proč je důležité jíst pečivo, těstoviny a všechny ostatní sacharidy?

Vyhýbáte se pečivu a přílohám v domnění, že po tom rychleji zhubnete? Ano zhubnete, ale jen vodu a vlastní svalovou hmotou! Pokud chcete opravdu zhubnout, nezapomínejte na sacharidy.

Náhrady masa

Jestliže chceme, aby naše tělo bylo stále zdravé a vitální, je důležité mít rozmanitost v naší stravě. Uvedli
jsme si, že je rozumné, abychom se stravovali vyváženě i z hlediska příjmu masa a dalších živočišných výrobků.

Pokud se zeptáte, co většina lidí konzumuje k obědu, k večeři nebo k snídani, zjistíte, že to jsou
převážně výrobky z masa nebo uzenin. K tomu si dají nějakou přílohu buď v uvařeném stavu, nebo formou studeného bufetu.

Vitální aminokyseliny aneb vitamíny souhrnně

Vitamíny jsou organické (přírodní) látky, které si lidský organismus nedokáže sám vytvořit (výjimkou může být vitamín D a K). Musí být tedy přijímány stravou. Jsou nezbytnými pomocníky při procesu látkové výměny (metabolismu), stimulují nervový systém, krvetvorbu, imunitní systém, a mimo to některé z nich (A, E, C, B2, B15) působí jako antioxidanty. V tomto článku se budeme zabývat jejich základním rozdělením, potřebou pro lidský organismus a podíváme se na potřebu vitamínů při sportu.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko