Kouření a obezita

Autor: Ing. Martin Škába

Kouření a obezita

Pokud se podíváme na problematiku kouření v České republice, tak dle statistik vyplývá, že kouří každý čtvrtý člověk.  Což je obrovský problém. Rozvoj rakoviny plic z důvodů kouření je na vzestupu. Kouření je zodpovědné za vznik celé jedné třetiny nádorů z celkového množství všech nádorů, které se v České republice nově objeví.

Přes 50 % lidí v ČR má nadváhu. Profesor Štěpán Svačina, přední český obezitolog říká: „Výrazně obézní lidé se obvykle nedožívají přes 60 let a to je o 20 let méně než štíhlí." Nadváha a obezita mají vliv na cukrovku, vznik metabolického syndromu, rozvoje onemocnění srdce a cév, problémy s pohybovým aparátem a mnoho dalšího.

Kdo za to může, že tak mnoho lidí kouří a trpí nadváhou a obezitou?

Je evidentní, že za to může celá společnost. Média, školy, výchova v rodinách, výrobci a jejich marketing, módní trendy a mnoho dalšího.

Obezita versus kouření. Co lidé vnímají jako větší sociální, finanční, osobní a pracovní překážku?

Dle statistik vyplývá, že lidem tolik nevadí kouření. Pokud by si mohli vybrat, tak raději budou kouřit než býttlustí. Z průzkumů ve firmách také vyplynulo, že kouření je lépe přijímáno, než mít větší nadváhu nebo až obezitu. Obezita je brána jako osobní selhání, nezvládání sebe sama. To má samozřejmě velký dopad na sebevědomí lidí,
na jejich život ve společnosti, na jejich kariéru, na výběr partnera apod.

Fyzická krása je hlavní = trend dnešní doby

Bohužel dnešní svět je hlavně zaměřený na krásu vnější. Ladné křivky těla, témata z hlediska postavy a optimálních trendů fyzického vzhledu na nás „útočí" ze všech stran. Je smutné, že tak málo lidí se zabývá prevencí. Jen pár procent lidí se zajímá o vliv životního stylu na zdraví člověka. Kromě krásy vnější je také potřeba se zabývat tím, co je uvnitř. Pokud se zaměříme jen na materiální část našeho těla, pak to co jíme, pijeme, dýcháme, jak se hýbeme, jak relaxujeme, jaké jíme bylinky  - vše ovlivňuje naše zdraví.

Jak vyplynulo z průzkumů, lidí budou raději kouřit, aby jim to pomohlo udržet si lepší hmotnost, ač vědí, že jim to ubližuje na zdraví. Nadváhu nebo obezitu vnímají jako něco mnohem horšího.

Co dělá s tělem kouření?

Pokud člověk kouří, dodává do těla kromě obrovského množství toxických látek také velmi známý alkaloid nikotin.

Nikotin mimo jiného potlačuje chuť k jídlu a dodává Vám pocit sytosti. Můžeme říci, že pak díky tomu člověk méně jí.

Nikotin ovlivňuje produkci hormonu serotoninu v mozku. Serotonin je zodpovědný za pocity dobré nálady a pohody. Proto po kouření máte podobné pocity, jako když se najíte.

Nikotin mám obrovský vliv na pomalejší vyprazdňování obsahu žaludku a tím má člověk delší pocit nasycení a intervaly mezi jídly se zvyšují. Tím se méně sní.

Nikotin má vliv na rychlejší peristaltiku hlavně tlustého střeva a tím pádem častější stolice (na rozdíl od lidí, kteří přestanou kouřit, mající často zácpu)

Nikotin také ovlivňuje lepší spalování tuků.

Nikotin zvyšuje metabolismus až o 10 %, takže tělo potřebuje více energie.

Z výše uvedeného je jasné, že když člověk kouří, tak to má určitý vliv na potlačení vzniku nadváhy nebo až obezity. Ale nefunguje to takto u každého. Zamyslete se ale nad zdravotními dopady?

Rozhodl jsem se přestat kouřit. Co mohu udělat, abych po ukončení kouření nepřibral

Pokud jste se takto rozhodli, vůči vašemu zdraví je to správně. Když se budete držet níže uvedených rad, nemusíte se vůbec bát nějakého přibírání, natož nadváhy až obezity.
 

  • první možnost = omezit svůj denní příjem cca o 10%
  • druhá možnost = navýšit svůj energetický výdej - nejlépe trochu navýšit pohyb (nejúčinější je rychlejší chůze - stačí třeba i 30 min denně)
  • nechat si poradit nebo si nastudovat, jak by měl člověk skládat stravu, aby se potlačovalo přibírání na tukové tkáni (komplexní sacharidy, kvalitní a dostatečné množství bílkovin ve stravě, omezit uzeniny, tučné maso a mléčné výrobky, nepít sladké nápoje a nejíst sladkosti)
  • začít pracovat s pozitivním myšlenkovým postojem a pravidelně si říkat a myslet na: "přestal jsem kouřit, jsem zdravější, mé tělo je vitálnější, můj metabolismus pracuje lépe a spálím více kalorií"
  • lidé po ukončení kouření mají často zácpy - proto doporučuji navýšit lněné semínko s teplou vodou a citronem po ránu a trochu se u toho protáhnout. Dále navýšit zeleninu ve stravě. A dostatečné pít.
  • nechte si poradit od odborníka, vyhledejte specialistu, který vám pomůže zavést nové návyky zdravého životního stylu do vašeho života
  • existují pomocníci ve formě spalovačů tuků (CLA, Karnitin apod.)

Faktem je, že kouření i obezita mají obrovské negativní dopady na zdraví lidstva. Je to jen na vás, jak se rozhodnete?

Autor: Martin Škába - www.skaba.cz



Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko