Nordic Running - běh s holemi je skvělý

Rubrika: Sportem ke zdraví
Autor: FaktorPlus - centrum pro výživu, zdraví a sport

Nordic Running - běh s holemi je skvělý
Běhání patří mezi nejoblíbenější sporty v ČR. Jeho výhodou je, že běhat můžeme téměř kdekoli a pokud to zdraví dovolí, mohou se běhu věnovat téměř všichni.

Zkusili jste ale někdy běžet s holemi? Říká se tomu Nordic Running.

Nordic Running, neboli běh s holemi, tedy vlastně běh podporovaný střídavým odpichem holí není tzv. nic nového pod sluncem, prostě žádný nový objev. Již desítky let se tato aktivita používá při tréninku lyžařů běžců ve světě ale i u nás. Vždyť již např. Helena Šikolová, která obsadila na 10 kilometrové trati v běhu na lyžích na MS roku 1970 ve Vysokých Tatrách 4. místo, se v letní přípravě věnovala Nordic Running, tedy běhu s holemi, stejně tak i běžkyně Blanka Paulů, která byla v letech 1972 a 73 dvakrát třetí na ME, následně v roce 1974 na MS ve Švédském Falunu stříbrná, stejně jako její kolega Stanislav Henych.

Nordic Running ale používali a nadále používají v letní přípravě v podstatě všichni běžci na lyžích. Z našich nejúspěšnějších se této formě tréninku věnovali i Květa Jeriová (ZOH v Lake Placid 1980 bronz v běhu na 10. km, MS 1982 v Oslu opět bronz a ZOH Sarajevo bronz na 5 km), pak v Sarajevu na ZOH bronzová štafeta Jeriová, Paulů, Svobodová, Švubová, bronzoví muži z ZOH v Calgary Nič, Korunka, Benc , Švanda, následně dnes všem dobře známí a veleúspěšní běžci na lyžích Kateřina Neumanová a Lukáš Bauer či Martin Koukal i jiní se ve své letní přípravě věnují běhání s holemi tedy Nordic Running. Důvodem je skutečnost, že běh s holemi je výrazně fyzicky náročnější než obyčejný běh bez holí. Nového pojmenování již po desetiletí používané aktivity v současnosti využívají pro své komerční účely zejména firmy vyrábějící hole.

Nordic Running umožňuje komplexní rozvoj svalové soustavy, dýchacího a oběhového systému. Tato pohybová aktivita klade ale nemalé nároky na správné zvládnutí základní techniky, která je však podmínkou její bezpečnosti a efektivity. Vlivem zapojení horní poloviny těla pomocí holí dochází k výraznému navýšení intenzity zatížení pohybového i kardiopulmonálního systému a tím i celkového energetického výdeje.

Jak vybrat správné hole?

V dnešní době se již můžeme setkat se speciálními holemi na NR. Tyto hole vypadají v podstatě stejně jako hole pro běh na lyžích, ale jsou výrazně kratší. Máte-li tedy doma hole na běžky, které již nepoužíváte a chcete začít běhat s holemi, zkraťte je a můžete vyrazit... Hole se vždy zkracují nahoře. Rukojeť bez poutka namočíme do hrnce s horkou vodou (nebo nahřejeme horkovzdušnou pistolí), aby se prohřálo lepidlo. Pak rukojeť sundáme a hole si zkrátíme dle potřeby. Následně opět nahřejeme lepidlo (výborné je tyčinkové do tavných pistolí), kterým hole potřeme a nasadíme rukojeti. Dejte pozor, abyste je nasadili tzv. až „na doraz", jinak budete mít každou hůl jiné délky. Co při běhu s holemi jistě oceníte, je kvalitní „rukavičkové" poutko, které dobře sedí, nikde netlačí a ani není příliš velké. Takové poutko Vám usnadní správný pohyb práce paží a dovolí Vám uvolnit sevření dlaně, abyste hole nedrželi celou dobu.

Správnou délku holí vypočítáte dle vzorce:

0,78 x výška postavy v cm (± 3 cm)

Orientačně dosahuje správná délka holí pro Nordic Running do středu hrudníku. Pro začátečníky a starší jedince je třeba volit kratší hole!!!

Tzv. samouci mohou mít s naučením se správné technice Nordic Running problémy. V takovém případě je NR pohybovou aktivitou, která je nejen špatně technicky prováděná, neefektivní, nepříjemná, ale zejména nebezpečná apod. V takové situaci není NR zdraví prospěšnou pohybovou aktivitou ale naopak má negativní dopad na pohybový systém jedince. Proto je důležité naučit se správnou techniku běhu s holemi pod vedením kvalitního instruktora! Pak si můžete naplno užívat tohoto krásného pohybu.

(Autor článku: Mgr. Jana Stejskalová, tel. 608 815 146)

 

 


Další články z rubriky Sportem ke zdraví

Nordic Walking a duševní zdraví

V současnosti se jen stěží dopátráme, kdy, kde a který lékař odhalil, že ideálním prvkem relaxace je procházka na čerstvém vzduchu. Nordic Walking pak tuto teorii ještě umocňuje. Děje se tak díky dnes již obecně známým skutečnostem o jeho nesporně pozitivních účincích na pohybový aparát člověka, potažmo celý lidský organismus.

Makám na sobě, přesto nehubnu, nezpevňuji se, výsledky jsou za očekáváním, nevím proč!

Trápí Vás taky tento problém? Zřejmě děláte některou z těchto chyb:

1. Věnujete se pouze aerobním (tedy spíše vytrvalostním) činnostem a pravděpodobně v nesprávné intenzitě i délce zatížení.

Tzn. např. běh, kolo, plavání, různé formy aerobních aktivit ve fitcentrech jako aerobic, spinning, alpinning aj., jsou bezesporu žádoucí a náročné, ale pokud jsou špatně nastaveny, tak budou jen sporadicky účinné vzhledem k očekávaným cílům.

Přestaňte v posilovně dělat blbosti

Zkuste někdy přijít do komerční posilovny a srovnat lidi cvičící s činkou s lidmi cvičících na strojích. Všimnete si jedné věci - kterou byste nejspíš nejraději neviděli - ti pod činkou vypadají lépe, než ty ostatní.

Nelze přehlížet fakt, že i na izolovaných cvicích lze nabrat slušné množství svalů. Progres na strojích chce však velké množství zkušeností svaly správně procítit. Každý průměrný cvičenec pod činkou vyroste daleko lépe, než na izolovaných cvicích.

Slyšeli jste někdy o HSS - Hlubokém Stabilizačním Systému? To je systém svalů, který izolovaně nikdy neprocvičíte. Jsou to svaly umístěné pod povrchovými (viditelnými) svaly, které nám pomáhají být stabilní, silnější, které drží naší postavu a, i když nejsou vidět, dokaží nám zajistit powerfull vzhled. A to chcete.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko