Pitný režim – Co pít a co nepít?

Rubrika: Zdravé stravování
Autor:

Pitný režim - Co pít a co nepít? 

Nejprve si rozebereme pojem „pitná voda".

O pitné vodě hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky. Buď v podobě volných iontů nebo rozpuštěných anorganických solí. Obsah minerálů (nejvíce zastoupený je vápník) určuje tvrdost vody a čím více jich ve vodě je, tím méně je vhodná pro pravidelnou konzumaci. Podle statistik je celkový příjem minerálních vod v Česku silně nadprůměrný. Toto je vcelku velký problém pro lidské zdraví, protože anorganické soli jednotlivých minerálů naše tělo velmi špatně vstřebává a zbytečně tak zatěžujeme jednotlivé systémy.

Co tedy konkrétně pít?

Nabízí se několik možností. Začneme od těch nejdůležitějích.
1) Čistá měkká voda

Co si pod tím představit? Vodu bez chlóru. Tedy kohoutkovou filtrovanou. Odstranit chlór z vody dokáže naprostá většina běžně dostupných domácích vodních filtrů - budeme se jim věnovat v dalších dílech. Proč není chlor vhodný se dozvíte hned v tom následujícím. Většina naší republiky je typická velmi tvrdou vodou (s vysokým obsahem vápnitých solí, které se obtížně v těle vstřebávají). Řešením může být opět vodní filtr, který umí tvrdost vody snižovat.

Alternativou může být kupovaná balená voda. Zde je však nevýhodou její cena.
2) Bylinkové čaje

Jejich základem by měla být čistá měkká voda. Volba bylinek záleží čistě na vás. Např. máta, heřmánek, zázvor, ...
3) Ředěné zeleninové a ovocné šťávy

Pokud máte doma odšťavňovač, nebojte se ho pořádně využívat.

Co nepít

Co není vhodné pro běžný pitný režim.
1) Slazené nápoje

Slazené nápoje jsou zdrojem jednoduchých cukrů, které se vám mohou začít ukládat v podobě tuku. Další jejich nevýhodou jsou různá chemická barviva a konzervanty. A pokud narazíte na slazený nápoj bez cukru, zajímejte se, čím je oslazen. U některých umělých náhradních sladidel vznikají pochybnosti o jejich bezpečnosti vůči našemu zdraví (např. karcinogenní účinky) - nejčastěji jsou citovány aspartam, acesulfam K nebo cyklamát.
2) Sycené nápoje

Oxid uhličitý je jedním z hlavních konečných produktů našeho metabolismu, jinak řečeno je to látka, které bychom se měli neustále zbavovat. Přesto si jej mnoho lidí dodává v pití. Pokud tedy budeme pít nápoje obsahující CO2, ovlivníme tak fungování mnoha našich orgánů a systémů:

Oxid uhličitý způsobuje prokrvení sliznice dutiny ústní a vyvolává pocit osvěžení. Jelikož takto zaženeme žízeň menším množstvím tekutin, nelze mluvit o řádné hydrataci těla.

Oxid uhličitý má mírné močopudné účinky, které způsobují také odplavování minerálů z těla.

Oxid uhličitý dokáže otupit chuťové buňky a zakrýt tak např. nepříjemnou chuť nějaké vody, která by nám jinak nechutnala.
3) Kofeinové nápoje a alkohol

Obě látky jsou močopudné a navíc silně překyselují organismus.

Jaroslav Hollmann

Celý díl sriálu o pitném režimu najdete na www.zdravi21.com


Další články z rubriky Zdravé stravování

Banány

Banány pro nás příroda připravila v praktickém balení. Slupka je chrání před znečištěním, snadno ji oloupeme, takže je na rozdíl od pomeranče můžeme konzumovat kdekoliv a kdykoliv :). Nejen díky tomu je banán jedním z nejoblíbenějších plodů....

Jídlo zůstává i při hubnutí prožitkem

Co je důležité nebrat dobu kdy hubneme jako dočasnou dietu. Při hubnutí je velice důležité si sestavit jídelníček, kde jsou zastoupeny všechny potraviny ve vysoké kvalitě, v přiměřeném množství a upravené šetrným způsobem.  Měli bysme si vybírat potraviny, které jsou pro nás dobře dostupné, máme je rádi, pochutnali si na nich, ale zároveň i přijímali méně energie než dříve. Váš jídelníček by měl být rozmanitý, aby dodal tělu vše co potřebuje a hlavně aby vám nevadilo u něj zůstat dlouhodobě. Měli bychom hubnout přibližně půl kg týdně. 

Sója a sójové produkty - ANO či NE?

Sója je bezpochyby velice hodnotná potravina, protože obsahuje řadu velmi důležitých živin, jako jsou bílkoviny, vláknina, železo, vápník, draslík, hořčík a vitamíny. Také je bohatá na lecitin, který snižuje cholesterol nebo na nenasycené mastné kyseliny včetně omega 3! Je však také nutné si uvědomit, že sója obsahuje i řadu látek, které pro nás nejsou z výživového hlediska, tak výhodné. Sója ale do našich jídelníčků určitě patří, je však ze všech luštěnin nejhůře stravitelná, proto je třeba mít o ní více informací. U sóji je totiž zcela zásadní způsob jejího zpracování a to v jakém stavu ji konzumujeme.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko