Proč máme chuť na sladké?

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Ing. Martin Škába

Nedávno jsem šel po supermarketu a zaměřil jsem se na to, kolik lidí si dává do košíku různé sladkosti, tyčinky, čokolády, dortíky a i jiné potraviny plné cukrů jako ovocné jogurty, tvarohy, müsli apod. Čekal jsem, že to bude dělat mnoho lidí, ale byl jsem v údivu, že to byl skoro každý.

Zamýšlel jsem se nad tím, čím to je? Působí tolik reklama nebo tyto produkty tak skvělé chutnají, že se bez toho mlsný jazýček průměrného obyvatele České republiky neobejde? Nebo je za tím něco horšího a zrádnějšího?


Trochu jsem se podíval na fungování lidského těla, poptal jsem se různých lékařů alternativní medicíny, přečetl staré publikace o medicíně a pohledu na lidské zdraví. Po načerpání informací mně celkem došlo, proč má většina lidí velké chutě na sladké.


Jednoduché cukry v jídelníčku


V prvé řadě se pojďme podívat na běžný jídelníček českého člověka. Lidé si dávají k snídani buď sladkou buchtu, případně koláč, jiní si dávají chleba se šunkou, další třeba müsli s ovocným jogurtem, džus. Ke svačině buď nějaká sladkost, ovoce nebo nic. Po obědě moučník a káva s cukrem. Odpolední svačina koláček, ovocný jogurt, tyčinka nebo bageta s kolovým nápojem. Opět káva s cukrem a mlékem. Po večeři opět nějaký dezert. Průměrný konzument má ve své denní stravě obrovské množství přidaných jednoduchých cukrů. Po snědení jednoduchého (bílého) cukru dochází k rychlému vstřebání do krevního oběhu (prudce se zvýší hladina krevního cukru), musí se vyloučit slinivkou břišní velké množství hormonu inzulinu, který má za úkol odstranit cukry z krve. Cukrů je mnoho, proto se nedokážou pomalu „uskladňovat" do jater a svalů, ale ukládají se do tukových zásob. Jak formou podkožního tak útrobního (tuk kolem orgánů v oblasti břicha) tuku. Po cca 30 - 60 min (je to individuální) se dostane hladina krevního cukru pod průměrnou mez a tělo se dostává do tzv. hypoglykemie (nedostatek cukru v krvi) a tělo si bude žádat opět rychlý přísun cukrů. Proto budete mít znovu chuť na sladké. Budete mít touhu rychle sníst něco sladkého. A cyklus se bude opakovat. A takto to jde celý den dokola. Nejenom, že pak lidé velmi rychle tloustnou, ale vysilují si slinivku břišní a „zadělávají si na diabetes neboli cukrovku. Je běžné, že se takto člověk může k cukrovce projíst za 5 až 10 let.


Nedostatek bílkovin ve stravě


Pokud má tělo nedostatek kvalitních bílkovin, jeho tělo chřadne, svaly atrofují, metabolismus se zpomaluje, imunitní systém se zhoršuje a člověk má také chutě na sladké. Co jsou to vlastně bílkoviny? To jsou základní stavební kameny pro tělo. Nejčastěji je znáte ve formě živočišných (maso, ryby, vejce, mléčné výrobky) a formou rostlinných (pšenice, žito, ječmen, oves, kuskus, bulgur, quinoa, jáhly, luštěniny jako čočka, fazole, hrách, cizrna, dále pak sójové deriváty jako tofu, tempeh, miso) bílkovin. Naučte se jíst tak, že si budete dávat do jedné poloviny talíře zeleninu a zbylé 2/4 budou pro bílkoviny a přílohy. Pro doplnění kvalitních lehce vstřebatelných bílkovin doporučuji přidávat do stravy proteinové koktejly (bez přidaných umělých sladidel jako aspartam, acesulfam k, sucraloza a bez přidaných cukrů) nebo proteinové tyčinky nejlépe v raw (úprava za syrova - nevařená, nepečen á) kvalitě.

Plísně a paraziti v těle


Pokud se podíváte do starých knih o medicíně a zdraví, dozvíte se, jak naši předci byli chytří a „bojovali" s parazity v těle. Bohužel dnešní medicína toto skoro vůbec neřeší. Setkáte se s tím u lékařů alternativní medicíny. Dnes je prokázáno, že za chutí na sladké stojí ve velké míře rozšíření plísní, baktérií, virů a parazitů v těle. Sladké je hlavní potrava pro tyto zabijáky a původce mnoha chorob. Pojďme se podívat na to, co se vlastně vyskytuje za druhy plísní a parazitů v těle dnešního průměrného člověka.


V hojné míře je rozšířená plíseň Candida albicans. Candida albicans je parazitická kvasinka, která osídluje střeva (10-15% střevní mikroflóry), pohlavní ústrojí, ústa, jícen a krk. Tato kvasinka žije za normálních podmínek v rovnováze s ostatními bakteriemi (např. acidophilus a bifidobakterie) a kvasinkami v lidském organismu. Za určitých podmínek se však množí, oslabuje imunitní systém a způsobuje infekci známou jako kandidóza. Mikroorganismus může cestovat krevním oběhem do mnoha tělních orgánů až do mozku, kde také působí na centra chutí a neustále naše tělo „nutí" jíst sladké.


Dále se v těle průměrného dospělého člověka (i dítěte) běžně vyskytují tyto paraziti : Roup dětský, škrkavka dětská dále kočičí, prasečí, psí),háďátka střevní,měchovci, tenkohlavec lidský,svalovec stočený,tasemnice bezbranná (dlouhočlenná nebo dětská), měchožil zhoubný, motolice jaterní( psí,thajská, žlučová,plicní nebo slinivková). Samozřejmě ne každý má celou tuto škálu parazitů v těle. Pokud alespoň jednou za půl roku nepodstupujete „odčervovací a antiparazitální kůru" ( tak jako to dělali naši předci před 100 a více lety), pak jistě v těle máte mnoho z těchto zabijáků.
Proti virům a bakteriím si organizmus zpravidla dokáže vytvořit imunologickou ochranu, proti střevním parazitům nikoli. Nejenom, že pak máte stále chutě na sladké, ale postupem času máte méně a méně energie, snižuje se vaše imunita a je prokázáno, že se časem projeví i nejrůznější civilizační choroby.


Nedostatek minerálů v těle


Jeden z mých učitelů Mgr. Martin Jelínek mně vždy říkal: „ pokud mám chuť na sladké, je potřeba doplnit široké spektrum minerálů a také si dát pořádný kus kvalitního masa, pak se hladina vyrovná". Mnoho odborníků souhlasí s tím, že nedostatek určitých druhů minerálů napomáhá chuti na sladké. V dnešní době by si každý člověk měl hlídat vyváženou stravu a také se vzdělávat jaké jsou přírodní zdroje široké škály minerálů, vitamínů a fytoživin. Ve stravě průměrného středoevropana chybí nejčastěji Selen, Zinek, Hořčík, Draslík, Jód, Mangan, Chrom. A jak je doplňovat? Třeba ořechy, mořské plody, čerstvá zelenina, pivovarnické kvasnice, celozrnné výrobky, luštěniny nebo přírodní formy daných minerálů.


Psychosomatika


V dnešní době je stále více a více dáván důraz na psychiku a její vliv na zdraví člověka. Vztah mezi psychikou a vznikem nemoci se nazývá psychosomatika. Jak říká odbornice na psychosomatiku Lise Bourbeau: „Promlouvá-li k nám tělo prostřednictvím určité choroby nebo potíží, činí tak proto, aby nám pomohlo uvědomit si určité aspekty našeho myšlení, které jsou pro nás zhoubné. Tyto sklony mysli, i když nevědomé, sžírají celou naši bytost a nemoc, jež se projeví na fyzické rovině, je poselstvím, že je nejvyšší čas změnit naše myšlení ne přesvědčení". Chuť na sladké je spojována s tím, že nám chybí v životě něco sladkého, opojného (jako např. láska, pozitivní emoce a city). Souvisí s tím také emoční nevyzrálost, prchlivost, výbušnost.

 

Při čtení mých článků a poslouchání mých videí zjistíte, že se přikláním k harmonii mezi stravou, pohybem, detoxikací, psychikou a bylinkami. A takto tomu je i tomto případě, kdy řešíme chutě na sladké. Pokud se zaměříte na nekonzumování jednoduchých cukrů, naučíte se číst a rozumět etiketám potravin, zavedete do svého života jednoduché detoxikační a antiparazitální kůry, budete pracovat se svými emocemi a psychikou, využívat relaxačních technik a v neposlední řadě se i trochu zaměříte na účinky bylinek, pak věřím, že to je ten správný směr. Mluvím ze své 10-ti leté zkušenosti, kdy pracuji na aplikaci výše uvedených faktorů v každodenním životě.


Věřím, že jsem vám předal několik přínosných, ale bohužel málo zveřejňovaných informací.

 

Váš Ing. Martin Škába, www.skaba.cz

 

 


Další články z rubriky Zdravé stravování

Ryby v jídelníčku dětí

Nedostatkem dětských jídelníčků bývá absence ryb a rybích výrobků. Pro podávání ryb dětem platí stejná pravidla jako pro dospělé. Měly by je mít v jídelníčku alespoň dvakrát týdně.

Proč je konzumace ryb pro organizmus důležitá? Rybí maso je bohaté na kvalitní a lehce stravitelné bílkoviny. Je nenahraditelným zdrojem vícenenasycených mastných omega-3 kyselin, kterých máme ve stravě nedostatek a pro správný vývoj dítěte jsou nenahraditelné, protože organismus si je v dostatečném množství neumí sám vytvořit. Ryby jsou zdrojem vitamínů, zejména skupiny B. Mořské ryby obsahují i značné množství vitamínu A, vitamínu D a z minerálních látek je to například jód, selen a vápník.

Hladověním se hubnout nedá

Mnoho lidí si stále myslí, že zhubnout se dá jedině omezováním příjmu a hladověním. Je pravda, že pokud chcete zhubnout, je zapotřebí, aby byl váš příjem energie nižší než výdej. Neznamená to ale, že budete hladovět. A proč to nefunguje? Hned z několika důvodů.

Jak omezit cukr? Zjistěte kde ho je nejvíce.

Na udržení štíhlé linie nebo při hubnutí nestačí nesladit kávu a čaj bílým cukrem, vyměnit ho za cukr třtinový nebo med. Bílý cukr je obsažený i v běžných potravinách, kde už jeho množství příliš neovlivníme. Ovlivnit však můžeme výběr potravin!

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko