Proč vzniká jo-jo efekt?

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Eva Kratochvílová

Jednoduchá odpověď zní „protože v dnešní době chceme všechno hned a nejlépe okamžitě".
Musíme si však uvědomit, že nadváha vzniká v průběhu několika let a ne ze dne na den.
Proto je velice důležité uvědomit si, co vlastně chci, a dát si reálné cíle a hlavně vytrvat ve svém snažení. Dalo by se s nadsázkou říci, že nejdůležitější je psychika a tzv. nastavit se na jinou kolej uvažování, vidět problém s nadhledem a s optimismem. K tomuto klientovi vždy pomůže jeho oblíbené sportovní vyžití, jestliže takové zatím nemá, není problém po konzultaci s odborníkem takové zvolit.
Redukce váhy a udržení si ideální váhy se může zdát jako snadná věc, ale klienti, kteří „zabřednou" do tzv. kolotoče jo-jo efektů vidí tento problém jako neřešitelný. Mohu potvrdit, že je to problém, který patří do rukou odborníka, protože každý člověk je individuální a tzv. zaručená dieta nevyhovuje všem a troufám si říci, že vlastně nikomu. Bývá to jen takový reklamní trik. Týká se to i tzv. jídelníčků psaných na míru, při kterých s vámi poradce neprobere danou situaci a rovnou posílá svůj „návod", např. po internetu. Všimněte si, je to návod jeho, ne Váš ...
V tomto směru je důležité, aby odborník vedl klienta jeho vlastní cestou. Ať už se to týká klientových používaných potravin, které má rád (když se zaposloucháte do vnitřního hlasu, samo tělo vám řekne, co vám vyhovuje, ale musíte umět naslouchat a nebýt přehlíživí). A také je důležité zvolit pohybovou aktivitu, kterou má klient rád a cítí se při ní dobře a následně ho nabíjí fyzicky i psychicky.
Jak už jsem zmínila výše nejdůležitější je psychika a zde je nutné klienta vést také jeho vlastní cestou a ne předkládat univerzální návody, každý člověk je jiný.
K tomu má specializovaný výživový poradce speciální počítačový program, kde vyhodnotí jednotl. potraviny z hlediska živin a kalorií. Sestaví tak jídelníček „přesně šitý na míru" klientovi, co se týká kalorií a příjmu denního doporučeného množství živin.
Co se týká sportovních aktivit, velice oblíbený je Nordic Walking - chůze s hůlkami. Tento sport je vhodný pro všechny generace, zapojí se při něm až 90 % svalů celého těla a spaluje se až o 30 % více kalorií, než při normální chůzi. Mám s tím dobré výsledky a u klientů je velice oblíbený.
K podpoře celkového dobrého psychickému naladění - naladění se na úbytek váhy - přispívá konzultace s Koučem zdravého životního stylu. Zde se dolaďují zdánlivé detaily, při kterých si klient sám uvědomí, jakou cestou je dobré se vydat. Kouč je klientovým průvodcem na jeho cestě.
Je také dobré říci si, proč to vlastně dělám. Nejlépe funguje udělat změnu sám pro sebe, pro svoje zdraví, úžasný pocit a svoje zdravé sebevědomí.
Když bychom tedy tuto problematiku měli shrnout do jedné věty - z mého pohledu je nejdůležitější psychika, kterou podpoří pohyb a správný výběr zdravých nezatížených potravin.

 


Další články z rubriky Zdravé stravování

Jídlo zůstává i při hubnutí prožitkem

Co je důležité nebrat dobu kdy hubneme jako dočasnou dietu. Při hubnutí je velice důležité si sestavit jídelníček, kde jsou zastoupeny všechny potraviny ve vysoké kvalitě, v přiměřeném množství a upravené šetrným způsobem.  Měli bysme si vybírat potraviny, které jsou pro nás dobře dostupné, máme je rádi, pochutnali si na nich, ale zároveň i přijímali méně energie než dříve. Váš jídelníček by měl být rozmanitý, aby dodal tělu vše co potřebuje a hlavně aby vám nevadilo u něj zůstat dlouhodobě. Měli bychom hubnout přibližně půl kg týdně. 

Jídlo - tvůj pomocník či nepřítel

Stravování mladé generace je velmi aktuální téma. V době růstu a dospívání potřebuje tělo vyvážené množství základních makroživin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků. Nemělo by chybět dostatečné množství ovoce a zeleniny, kvůli minerálům, vitamínům a vláknině. Pokud stravě nevěnujeme v této době patřičnou pozornost, zaděláváme si na problémy se zdravím, a to nejen ve vzdálené budoucnosti, ale bohužel i v té blízké. Stále se snižuje věk, ve kterém se objevuje cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak. Mladých lidí s nadváhou (dokonce s obezitou) přibývá, přibývají problémy s klouby, šlachami, mnoho mladých má potíže s imunitou.

Proč a jak jíst, pít a cvičit? 28.3.2013

...Neméně podstatným tématem, jako je množství tekutin, je i jejich rozložení v průběhu dne. Vyvarujte se nárazovému vypití půl litru tekutin a více. Popíjejte v průběhu celého dne po malých doušcích. Mějte nápoj stále na očích/po ruce, abyste se kdykoliv mohly svlažit a osvěžit.
A jaké tekutiny jsou pro nás nejlepší? Jistě se shodneme, že by bylo dobré vyvarovat se sycených- tedy perlivých nápojů, stejně jako těch slazených. A to ať již cukrem či umělými sladidly. V zimních měsících bychom se měly soustředit na popíjení teplých čajů, v teplejších částech roku...

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: