Říjen - podpora žaludku

Rubrika: Sezonní záležitost
Autor: Zuzana Komůrková

Říjen - podpora žaludku

A máme tu říjen, moji milí!

Po měsíci září, kdy jsme se horko těžko snažili vzpamatovat z faktu, že prázdniny a dovolená jsou za námi, je tu říjen. Měsíc, kdy nás po ránu vítá mlha a chladnější teploty, sluníčko, pokud vůbec vykoukne, nemá už sílu, dny se zkracují a moc optimistických vizí to nepřináší. Nacházíme se ve fázi ZEMĚ, která nás zklidňuje a drží nohama doslova na zemi a může přinášet i melancholii. Ale nevěšme hlavy a doufejme, že letošní podzim bude krásně barevný a bez plískanic. Snažme se toto klidnější období využít v náš prospěch.

V měsíci říjnu je nejzatíženějším orgánem ŽALUDEK. Na začátek jako vždy krátké opakování z anatomie: Žaludek je dutý orgán vakovitého tvaru, součást naší trávicí soustavy, uložený v dutině břišní pod levou klenbou brániční mezi slezinou a játry. Navazuje na jícen a z druhé strany z něj vychází dvanáctník. Jeho tvar a velikost se mění v souvislosti s jeho naplněním a polohou těla. Objem žaludku u průměrného člověka je jeden až dva litry a dosahuje velikosti mezi 25 až 30 cm. Jeho funkcí je mechanický (peristaltika) a chemický (enzymatická úprava) rozklad tráveniny. Dále zpracování, smíšení a promíchání potravy před jejím přesunem do střeva.

Žaludek je nejaktivnější ráno mezi 7. a 9. hodinou. Nejslabší energii má žaludek mezi 19. a 21. hodinou.

K častým onemocněním žaludku patří dyspepsie jako soubor trávicích problémů, žaludeční neurózy a kinetózy, zánět žaludeční sliznice a defekt žaludeční sliznice způsobený naleptáním kyselinou chlorovodíkovou, známý jako žaludeční vřed. Ale také menší problémy jako pálení žáhy, tlak v žaludku po jídle apod. To, že s naším žaludkem není něco v pořádku se může projevit i v dutině ústní, krvácením dásní, afty, stavem našich rtů a zubů či nedostatky na kůži v oblasti kořene nosu.

Žaludek je více než který jiný orgán našeho těla spojen s naší psychikou. Tvorbu žaludečních šťáv ovlivňují kromě jiného i emoce. Deprese a strach jejich tvorbu snižují, agresivita a rozhořčení naopak zvyšují, problémy v citovém životě většinou přinášejí i žaludeční potíže. Znáte věty typu: Kdo ti leží v žaludku, co nemůžeš strávit? Znáte to chvění v oblasti břicha, když máte před důležitou schůzkou, prezentací nebo nějakým podstatným krokem? Někdo dokonce z nervozity a stresu může i obsah žaludku vyzvrátit. Pokud nebudete mít pevný žaludek, bude pro vás těžké strávit životní zkoušky.

Jak tedy v říjnu (a nejen v říjnu) pomoci našim žaludkům a co jíst?
Jezte v klidu, jídlu se věnujte a každé sousto vždy dobře rozkousejte.
Zamyslete se nad tím, jak často jíte a jestli jíte tehdy, kdy máte hlad. Často jíme spíše z psychických pohnutek, ze zvyku, ze stresu, kvůli našim vnitřně zafixovaným programům. Pokuste se nechat žaludku prostor, aby předchozí jídlo stihl zpracovat a jezte, až budete mít opravdu pocit hladu.
Zamyslete se nad množstvím jídla, které sníte najednou. Podle tradiční čínské medicíny bychom měli v jedné porci sníst pouze tolik tuhé stravy bez vody, kolik by se vešlo do mističky vzniklé spojením našich dlaní. Úsměvné, že? Zkuste si představit, jak klasický český oběd o 3 chodech rvete do spojených dlaní  Určitě to stojí za zamyšlení.
Zkuste snídat, i když na to nejste zvyklí. Ráno je žaludek nejaktivnější a taková teplá obilná kaše nebo polévka ho krásně pohladí. Naopak večer žaludek pozdním jídlem nevysilujte, jezte nejpozději 3 hodiny před spaním.
Nekombinujte v jednom jídle druhy potravin, které se tráví jinak - např. bílkoviny se sacharidy, ovoce se zeleninou, čerstvé ovoce jezte samostatně a do kaší volte raději ovoce sušené.
• V říjnu přichází období vhodné pro podzimní půst a ten vřele doporučuji. Půstem si žaludek, střevo a celé trávení odpočine a bude mít možnost se pročistit a nabrat dech před zimou. Začněte po úplňku 8. 10. a zkuste vydržet alespoň 5 dní. Určitě si o půstu něco přečtěte, než se do něj pustíte - skvělá je Velká kniha půstu od Ruedigera Dahlkeho.
Používejte koření a bylinky: kmín (celkově zlepšuje zažívání, přidává se do všech těžce stravitelných jídel), fenykl a anýz (proti nadýmání), zázvor, máta, hřebíček, skořice, bazalka (posiluje žaludek), estragon (pomáhá při zažívacích potížích), kerblík (čistí játra), kopr (posiluje orgány trávící soustavy), šalvěj (utišuje žaludeční bolesti, podporuje trávení), pelyněk (proti nechutenství), kurkuma, kardamon, muškátový oříšek, heřmánek.
Z ovoce výjimečně doporučím exotické - banány (přírodní antacid = neutralizuje žaludeční kyselinu), ananas, papáju, granátové jablko, fíky. Ale nezapomeňte ani na česká jablka a hrušky.
Ze zeleniny - určitě brambory (také přírodní antacid jako banán), zelí (zejména šťáva z bílého zelí na žaludeční vředy), mrkev, dýně, celer, pórek, cuketa, saláty, květák, olivy. Česnek a cibuli vždy dobře tepelně upravené.
Obilniny bez lepku jako rýže, pohanka a jáhly, pak ovesné vločky, ječmen, špalda, z luštěnin červená čočka.
• Z pochutin med a v malém množství kakao
• Zakysané mléčné výrobky - bílý jogurt, kefír a rostlinná mléka
• Z masa bílé druhy - krůta, kuře, králík, ryba
• Pozor na lepek, bílou mouku, droždí, bílý cukr, tuk, alkohol, kávu, silné čaje, přemíru koření-obzvlášť pepř, kari.
Ideální je jednoduchá a nekombinovaná příprava - vaření, pečení, dušení. Vyhýbejte se smažení.
• A jako vždy - hýbejte se! Jděte do přírody, zhluboka dýchejte, meditujte. Hluboký břišní dech váš žaludek i psychika ocení. Zajděte si na masáž nebo do sauny. Nezapomínejte odpočívat!
V aromaterapii zkuste citron nebo mandarinku na pročištění a rozveselení.
• Udělejte si radost a kupte si šperk se žlutým jaspisem, který pomáhá při problémech se žaludkem a trávením. Celkově harmonizuje v těle žlázy s vnitřní sekrecí. Učí nás větší toleranci a porozumění lidem, se kterými sdílíme svůj život. Nebo si pořiďte žlutý kalcit, ten zbavuje černých myšlenek a uklidňuje nervy. Můžete si jej přikládat na oblast břicha, nebo si trošku zakouzlit a připravit si elixír z vody, ve které se kalcit louhoval a ten po ránu vypít.

Přichází ideální doba pro přehodnocení toho, jak se o svou psychiku a svá těla staráme. Ještě máme dost síly načerpané v létě, nechci strašit, ale bude hůř :) Věnujte se sobě samým, pokud se rozhodnete pro půst, berte to jako cestu k tomu, něco ve svém životě změnit. Ať už to bude vaše zajeté stravování, vztah, ve kterém se trápíte, nebo pocit, že nic nestíháte a něco vám utíká. Ono vám nic podstatného neuteče, někde to na vás čeká, možná se dokonce přímo nabízí, jen to přes spěch nevidíme.

Krásný začátek podzimu bez žaludečních neuróz vám ze srdce přeje

Zuzana, Výživou ke změně

www.vyzivoukezmene.cz 

/Zdroje: knihy o výživě a ájurvédě, Wikipedie, Léčivé přírodní energie, NaturShop/


Další články z rubriky Sezonní záležitost

Jarní pročištění (detoxikace) organismu

Základem jarního pročištění je regenerace jater, ledvin a střev. Jedná se o komplexní detoxikaci zažívacího ústrojí. Tyto orgány jsou základními pilíři látkové výměny, fungují jako filtr, čistí krev a vylučují nežádoucí látky z těla. Pravidelnou "údržbou" těchto orgánů přispějeme k posílení imunitního systému, pročistíme a zregenerujeme tělo, vyloučíme nebezpečné toxiny, hnilobné látky a naše tělo bude moci i nadále dobře fungovat.

Délka jarní očisty záleží na každém z nás, ideální je vydržet jeden měsíc. Pokud by Vám během detoxikace nebylo dobře, tak kůru přerušte.

Jarní detoxikace

Pomalu se blíží jaro, tak si pojďme dodat energii. Pomocí očisty těla nebo-li detoxikacie. Na začátek je vhodné si říci, proč je důležité své tělo čistit a co je to detoxikace. Detoxikace je souhrn postupů, jak naše tělo zbavit parazitů, virů, bakterií, plísní a toxických látek.

Půst - ranní rituály a pitný režim

Kolika z vás se téma PŮSTU dotklo?
Dnes přidám ještě pár dalších doporučení pro ráno a pitný režim, pokud půst zvažujete.

- Snažte se alespoň na první 3-4 dny zajistit si klidnější režim. Naprosto chápu, že vzít si dovolenou z práce, není pro většinu lidí reálné, ale pokud to půjde, je to ideální. Pokud ne, tak si zkuste alespoň udělat klidnější ráno, dohodněte se na pozdějším příchodu do práce, na tom, že o děti se postará partner, nebo prostě vstaňte dříve. Věnujte se svému tělu, dejte si příjemnou sprchu nebo koupel třeba v zásadité soli, promasírujte pokožku, promažte ji olejem, odpočívejte. Hned od rána hodně pijte.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko