Rozdíly v pečivu - celozrnné, vícezrnné, bílé, grahamové

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Žij-zdravě.cz, s.r.o.

Rozdíly v pečivu - celozrnné, vícezrnné, bílé, grahamové
Celozrnné pečivo je také mnohem sytější než bílé a navíc má také nízký glykemický index (GI). Po jeho konzumaci budeme mít větší pocit sytosti - to je dáno tím, že potraviny s nízkým glykemickým indexem uvolňují pomaleji sacharidy, což pak pomáhá zamezovat nadměrnému kolísání hladiny krevního cukru v organismu.

JAK PEČIVO SPRÁVNĚ VYBÍRAT?
Většina z nás si v dnešní době vybírá raději tmavé pečivo. Barva pečiva, je tedy většinou základním faktorem, podle kterého se lidé při nákupu rozhodují. Nenechte se však zmást pouze tmavou barvou pečiva. Někteří výrobci totiž často obarvují pečivo ječmenem, karamelem, melasou či jinými barvivy, aby mělo tmavou barvu a lidé si mysleli, že jde o celozrnný výrobek. Syntetická barviva nesmějí být v případě chleba a pečiva podle vyhlášky použita.

Správně by barva pečiva měla záviset především na způsobu zpracování obilného zrna. Pro výrobu světlého pečiva je z obilného zrna použita pouze vnitřní část, celá obilná zrna jsou používána pro přípravu mouky tmavé a výrobu tmavého pečiva. Obilné zrno můžeme rozdělit na tři základní části. Vnitřní část je bílá a vyrábí se z ní světlá mouka. Obsahuje množství sacharidů a škrobu a je bohatá na energii. Druhou část tvoří obal zrna, který je bohatý na vitamíny, minerální látky a nestravitelné sacharidy nazývané vláknina. Právě kvůli vláknině je tmavé pečivo vyhledáváno. Třetí část zrn se nazývá obilný klíček a obsahuje především oleje a v nich rozpuštěné vitamíny.

JAK POZNAT CELOZRNNÉ PEČIVO?

Celozrnné pečivo musí obsahovat minimálně 80 % celozrnných mouk z celkové hmotnosti pečiva. Pokud je ve složení uvedena na prvním místě hladká mouka a celozrnná až na druhém nebo třetím, nejedná se o celozrnný výrobek (výrobce všech druhů potravin musí uvádět suroviny ve složení podle množství tak, že na prvním místě je vždy ta, které bylo použito nejvíce).

Vícezrnné pečivo musí obsahovat minimálně 5 % mouky z jiných obilovin než pšenice nebo žito. Pečivo tedy může být vícezrnné, ale přitom vůbec nemusí být celozrnné!

Světlé pečivo přestože je lépe stravitelné, není tak výživné jako pečivo z žitné nebo celozrnné mouky.

Grahamové pečivo jméno dostalo po reverendu Sylvestru Grahamovi, který se postavil proti prosívání obilných surovin při výrobě bílé mouky. V duchu jeho přání se grahamové pečivo vyrábí ze směsi pšeničné hladké mouky a mouky celozrnné s vyšším obsahem otrub. Otruby, tedy vnější obal zrna, dodávají vyšší obsah vlákniny a zdraví prospěšných látek.

Rustikální pečivo vychází ze zvyků prostého venkovského života a lidových způsobů přípravy. Rustikální pečivo je charakteristické hustým posypem dýňovými a slunečnicovými semínky a je bohaté na pšeničné klíčky a hrachové otruby.

Cereální pečivo pečivo není legislativně definováno. Označení "cereální" se běžně užívá u výrobků, které byly vyrobeny z cereálií, tedy obilovin. Cereálie je výraz odvozený od jména řecké bohyně sklizně a zemědělství Ceres a označuje veškeré obilniny a výrobky, jejichž hlavní složkou je jakékoli obilí!

Ještě jedna malá poznámka na závěr :-) hlavní prospěch celozrnného pečiva plyne z vyššího obsahu vlákniny a nižšího glykemického indexu (GI) nikoli však z nižší energetické hodnoty. Není to tedy tak, že celozrnného pečiva můžete sníst, kolik chcete!

Až si tedy příště půjdete koupit pečivo, vzpomeňte si na informace z tohoto článku a vybírejte dobře. I taková maličkost jako správný výběr pečiva nám pomáhá žít zdravě!

Více o zrdravém stravování a zdravém životním stylu dozvíte také na www.zij-zdrave.cz.


Další články z rubriky Zdravé stravování

Dieta versus zdravé stravování

Obecně řečeno, dieta je spíše způsobem stravování, při kterém se vyhýbáme určitému typu potravin (většinou ze zdravotních důvodů), než efektivní způsob hubnutí. Dieta je například určena pro lidi s cukrovkou, s alergiemi na různé potraviny apod.

Rýžová strava

POZOR NA NĚKTERÁ DOPORUČENÍ TRENÉRU VE FIT CENTRECH - RÝŽOVÁ STRAVA

Dobrý den,
myslím, že Vás bude zajímat doporučení jednoho trenéra, že máme jíst celý měsíc jen rýži A RÁNO CELASKON.

Pitný režim – Co pít a co nepít?

Co je to pitná voda?

O pitné vodě hovoříme v okamžiku, kdy obsahuje minerální látky. Buď v podobě volných iontů nebo rozpuštěných anorganických solí. Obsah minerálů (nejvíce zastoupený je vápník) určuje tvrdost vody a čím více jich ve vodě je, tím méně je vhodná pro pravidelnou konzumaci. Podle statistik je celkový příjem minerálních vod v Česku silně nadprůměrný. Toto je vcelku velký problém pro lidské zdraví, protože anorganické soli jednotlivých minerálů naše tělo velmi špatně vstřebává a zbytečně tak zatěžujeme jednotlivé systémy.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko