Sbíráte šípky ?

Rubrika: Sezonní záležitost
Autor: Lenka Drottnerová

Nejprve nasbíráme libovolné množství krásně do červena vybarvených, uzrálých a tvrdých šípků. Rostou ledaskde. Já sama jsem při hodinové procházce natrhala asi 1 kg.

Potom je nejlépe sednout si např. na dvorek, třeba když je už vzácné podzimní sluníčko.Každý šípek nožíkem zbavíme tvrdého černého zbytku květu a stopky. Celé okrojené šípky otřeme, přepůlíme a dále vydlabeme zevnitř chomáč semínek s "chloupky", a to vše vyhodíme do odpadu. Očištěné šípkové půlky, tedy slupku s dužninou, několikrát propereme ve studené vodě, necháme okapat a dáme do misky přikryté mikrotenovým sáčkem. Misku ponecháme 3-4 dny v chladničce.

Jakmile šípky v tomto prostředí změknou, pomeleme je, nejlépe společně s kokosovým cukem, místo kterého můžeme ale použít i jiné zdravé sladidlo, např. sušenou třtinovou šťávu Rapaduru. Poměr je: Na každé tři lžíce šípků přidáme jednu lžíci tedy např. kokosového cukru. Takto vzniklou hmotu přepasírujeme přes umělohmotné síto s přiměřenými oky. K pasírování je vhodná polévková lžíce a stojí to trochu fyzické námahy.

Výsledkem je jemný a hustý oranžový šípkový protlak, který vydrží v chladničce takto i 1 měsíc, případně můžeme dát část zamrazit.

Pak nejlépe krajíc domácího chléba natřeme nejprve kvalitním máslem a navrch vrstvou šípkového protlaku.Dětem můžeme zpestřit snídani vykrájením zajímavých a pro ně lákavých tvarů nějakým tvořítkem.

V protlaku jsou ze šípků zachovány všechny cenné látky, především vitamin C, karoteny, flavonoidy a další.

Co s dužinou a slupičkami zachycenými na sítu a ve mlýnku :

Šípkový burčák:

Jednoduše mlýnek opláchneme ve filtrované převařené vodě, přidáme hmotu, která neprošla sítem, dolijeme vodou, přidáme cukr ( na 1 litr přidané vody 200g cukru ), rozmixujeme tyčovým mixérem a postavíme v přikryté nádobě na teplé místo, radiátor a pod. Čas od času promícháme. Za 4-5 dní proběhne fermentace – získáme lahodný nápoj – šípkový burčák. V této fázi přecedíme do láhve a do vypití uchováme v lednici.

Šípkové víno:

220g cukru / na každý 1 litr přidané vody změřit cukernatost :( cukernatost 21° )


Další články z rubriky Sezonní záležitost

Podzimní příprava organismu proti nachlazení

Letošní přechod z letního počasí na velmi chladné podzimní je velmi rychlý. To se bohužel může velmi podepsat na zvýšeném výskytu nachlazení, rychlý nástup chřipek a angín. Pojďme si ukázat několik jednoduchých rad, jak pomoci tělu, aby se lépe vyrovnalo s těmito teplotními zvraty.

Jestliže chceme, aby naše tělo mělo lepší imunitu a bylo více odolné, musíme nejprve upravit naší stravu. Ta ovlivňuje naše zdraví z velmi podstatné části.

Květen - podpora srdce

A máme tu KVĚTEN, moji milí!

Květen - „Máj, lásky čas, hrdliččin zve ku lásce hlas"...... a tak není divu, že nejohroženějším orgánem tohoto měsíce je SRDCE. Srdce = sídlo našich citů. I v dnešní době, kdy se mnozí soustředí spíše na to, co jim říká jejich mozek, máme v tomto období asi největší potřebu milovat, sdílet a otevřít svá srdce někomu druhému. Pokud nemáme partnera, je nám smutněji než v jiném měsíci. I já si pamatuji na chvíle, kdy jsem proklínala pravidlo 1. máje, kdy ženu musí někdo políbit pod rozkvetlým stromem. Nebojte, díky letošnímu výjimečně teplému počasí je většina stromů stejně již odkvetlá. A je pořád lepší zůstat nepolíbená, než muset povinně do průvodu :)

Detoxifikační očistná kůra organismu

Po Vánočních svátcích, nebo jiném zátěžovém období, je vhodné dopřát tělu úlevu v podobě detoxifikační očistné kůry. Kůra je vhodná i při dlouhodobě nesprávném stravování, jako startér nového jídelního režimu a změny životního stylu.
O co se jedná? Většina lidí si pod pojmem detoxifikace představí intenzivní krátkodobé dietní opatření, kdy je z jídelníčku člověka odstraněno prakticky vše kromě ovocných a zeleninových šťáv. Tato kůra je nejen poměrně drastická, ale díky svému krátkému trvání (1-2 dny) nemá požadovaný očistný efekt. Abychom opravdu dosáhli očisty organismu od škodlivých látek, které tělu dlouhodobě dodáváme, případně je přijímáme z vnějšího prostředí, je vhodnější celkově upravit životní styl a dietní zvyklosti. Jako vhodný začátek je doporučováno tzv. přechodné období, kdy z jídelníčku na omezenou dobu (1-2 týdny) odstraníme živočišné tuky a bílkoviny (maso, mléko, sýry, vejce), cukr (nejen jako sladidlo a přísadu do jídla, ale také veškeré cukrovinky) a smažená jídla a z pitného režimu vyškrtneme alkohol a kofeinové a sycené nápoje (káva, černý a zelený čaj a nápoje kolového typu).

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko