Seriál o vitaminech (I.) – K čemu slouží vitaminy?

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Rudolf Novák - úvodní konzultace ZDARMA

Seriál o vitaminech (I.) – K čemu slouží vitaminy?
Vitamíny jsou esenciální (pro tělo nezbytné) látky, které v našem organismu plní mnoho důležitých funkcí. Jsou klíčové pro udržení řady tělesných funkcí (působí jako urychlovače) a výstavbu nových tkání, mohou hrát důležitou roli v prevenci některých onemocnění, zpomalují projevy stárnutí a jsou schopny posilovat imunitní systém našeho těla.
Naše tělo je nedokáže vyrobit, musíme je proto přijímat stravou popř. doplňky stravy. Výčet vitamínů pro člověka není totožný s jinými živočichy, mnohdy ani s příbuznými druhy.
Pokud těchto látek máme nedostatek, vzniká tzv. hypovitaminóza (ta může např. nastat i při některých onemocněních, kdy organismus není schopen vitamíny vstřebávat).Dlouhodobější nízký příjem těchto látek může způsobit různé zdravotní problémy. Při nadbytečném příjmu některého vitamínu může dojít k jeho předávkování - vzniká tzv. hypervitaminóza - to se stává především v souvislosti s užíváním doplňků stravy.
Podle chemicko-fyzikálních vlastností můžeme vitamíny rozdělit do dvou skupin:

rozpustné v tucích - ukládají se v organismu a jejich zásoba vydrží několik týdnů až měsíců. Patří sem notoricky známé vitamíny A, D, E, K.

rozpustné ve vodě - neukládají se do zásoby (s výjimkou B12), jejich přebytek se vylučuje močí a musí být proto průběžně doplňovány. Najdeme mezi nimi vitamíny B komplexu a vitamín C.

Zdroj: www.rudolfnovak.cz


Další články z rubriky Zdravé stravování

Proč bychom se tuků báli 2/2

V předchozím článku o tucích jsme se zabývali jejich základním rozdělením a funkcí pro lidský organismus. Uvedli jsme si, že polynenasycené mastné kyseliny v těle vznikají z kyseliny linolové a α-linolenové. V tomto článku se jimi budeme zabývat podrobněji a uvedeme si důležité informace o trans mastných kyselinách.

Kamutová snídaně

Recept na výživnou nevařenou snídani. A to nejen pro vegetariány a vitariány, kterou jsem před léty připravovala i svým všejedlíkům v rodině; a nyní ji začínám znovu občasně zařazovat. Nedá mi to, se nepodělit o vyváženou skladbu surovin, pro atraktivní obsah širokého spektra lehce stravitelných živin. Vhodnou pro předškolní dítě, studenta, sportovce, staší osoby, v těhotenství, v rekonvalescenci a naprosto každého racionálně se stravujícího člověka.

Původně jsem se inspirovala receptem dietologa profesora Kollatha ( kdo se zabývá jogou, bude vědět ), který našel způsob, jak učinit obilné zrno stravitelným i bez tepelné úpravy, recept jsem výrazně vylepšila a přejmenovala na "Kamutová snídaně" . Přínosem pokrmu je pocit nasycenosti, zvýšení fyzické i psychické výkonosti, úprava váhy a to tak, že hubení zdravě přibývají na váze, a obézním pomáhá hubnout, odstranit zácpu, detoxikovat ..

Tuky v praxi

Příjem tuků ve stravě ovlivníme jednak výběrem potravin a jednak výběrem tuků a olejů, které při přípravě pokrmů používáme. Mnozí jistě tápou, který olej používat na přípravu pokrmů, či zda na pečivo namazat máslo nebo margarín. Proto jsem pro lepší orientaci sestavila přehled tuků a olejů, které je nejvhodnější používat při domácím vaření.

Newsletter







Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko