Stravou proti odpolední únavě

Rubrika: Zdravotní potíže
Stravou proti odpolední únavě

Výkonnost po obědě je z celého dne prokazatelné nejnižší, což ale neznamená, že se proti tomu nedá bojovat. Jeden chytrý člověk však kdysi řekl – vše jde, jen nesmí chybět vůle.

Nástup poobědové únavy je výrazně ovlivněn povahou a složením jídla, a to nejenom oběda, ale i dopoledních jídel – snídaně a svačiny. Pokud ráno nesnídáte a většinou doplujete do času oběda na velkém hrnku kávy, případně doplněném o koblihu nebo jinou sladkost, vaše tělo se vypořádává s velkými výkyvy hladiny cukru a tendence objednat si velké, vydatné a tučné jídlo tím značně roste. Vyvážená snídaně s komplexními sacharidy, bílkovinami a kvalitními tuky je základním stavebním kamenem pro výkonné odpoledne. Pokud si k obědu dáte velmi tučné jídlo a na sacharidy vydatné jídlo (postačí obyčejné penne se smetanovou omáčkou, spaghetti carbonara nebo vepřo knedlo zelo), které navíc doplníte alkoholickým pivem, dojde k vyplavení velkého množství insulinu, který dále ovlivňuje řadu pochodů.

Velmi zajímavé je to z pohledu biochemie. Příslušnými pochody dochází ke zvýšení hladiny aromatické aminokyseliny tryptofanu v krvi, který díky skladbě jídla a vlivem přítomnosti tuků dominuje, a vydává se do mozku, kde se mění za účasti vitamínu B6 na neurotransmiter serotonin a následně na látku melatonin, tzv. hormon spánku. Zvýšená tvorba melatoninu pak způsobí ospalost a celkový útlum. Pokud však zvolíte oběd spíše bohatý na bílkoviny, zeleninu a komplexní sacharidy, aminokyselina tryptofan se dostává do pozadí díky tzv. kompetici jiných aminokyselin, které v tu chvíli dominují - nedochází tak k nadměrné tvorbě serotoninu ani melatoninu a nedojde tak ani k výraznému poklesu výkonnosti. Jako zajímavost ze uvedu fakt, že L-tryptofan je pro tělo esenciální aminokyselinou a prodává se i jako výživový doplněk pro dobré spaní, předepisuje se lidem s mírnými psychickými obtížemi a obecně přispívá k lepší náladě a psychické podobě, takže není nutné na něj koukat jen z té negativní stránky.

Ruku v ruce s těmito ději jde i fakt, že proces trávení také spotřebovává energii. Čím energeticky bohatší oběd, tím náročnější proces trávení bude a o to méně energie vám zbyde pro mozek a svaly. Trávením většinou spálíme energii odpovídající 10 % energie z přijatého jídla. Naprosto nevhodná jsou tedy jídla v kombinaci s dezertem, kdy se přijatá energie může vyšplhat do vysokých čísel. K vyšší výkonnosti naopak přispívá více denních jídel v menších porcích, čímž si udržíte stálý přísun energie a zamezíte tak všem pocitům plnosti a únavy. Trio jídlo-hlad-pocit plnosti vás zkrátka neobtěžuje.

TIPY na správné obědy

  • steak z lososa se špenátem a malou porcí přílohy
  • quinoa s restovaným tofu a zeleninou
  • salát Nicoise (salát, vejce, brambory, tuňák, ančovičky, fazolky, rajčata, olivy, olivový olej)
  • sushi (s tuňákem, lososem apod.)
  • kaše z červené čočky s grilovaným tempehem
  • hovězí libový steak s grilovanou kukuřicí a bramborem ve slupce

 


Další články z rubriky Zdravotní potíže

Hypertenze nebolí, ale může rovnou zabít

Vysoký krevní tlak

Vysoký krevní tlak (hypertenze) se řadí mezi tzv. civilizační choroby. Mezi onemocnění dnešní doby, protože na jeho vznik má velký vliv - kouření, stres, nízká pohybová aktivita, skladba jídelníčku. Určitou roli pro vznik této nemoci hraje samozřejmě i dědičnost.

Může vznikat i jako důsledek některých dalších chorob, jako je například cukrovka, srdeční choroby, nemoci ledvin a je tedy spíše doprovodným stavem jiným onemocnění. Avšak vysoký krevní tlak je nejčastěji důsledkem nevhodného životní stylu pro Váš organismus.

Hypertenze se obvykle nikterak neprojevuje a většina lidí na toto onemocnění přijde až při běžném lékařském vyšetření.

Běžná hodnota krevního tlaku je zhruba 120/80, pokud je Váš krevní tlak vyšší než 140/90, již trpíte hypertenzí.
 

Zbavte se stresu!

Dnešní rychlá doba chce po nás velmi mnoho a konečným výsledkem všeho může být stres. Je totiž vyjádřením fyzického i duševního napětí, na což náš organismus reaguje vytvářením stresového hormonu a může se nám i zvýšit tlak. Reakce na stres pak mohou být nejrůznější, počínaje bolestmi hlavy a žaludku, srdečními obtížemi, průjmy, napětím, neklidem, přes podrážděnost a poruchy spánku.

Snížená funkce štítné žlázy neznamená nadváhu

Nesmiřujte se s nadbytečnými kily, které onemocnění štítné žlázy doprovází! I při snížené funkci štítné žlázy je hubnutí stále možné, jen stačí vědět jak na to.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko