Stravou proti odpolední únavě

Rubrika: Zdravotní potíže
Stravou proti odpolední únavě

Výkonnost po obědě je z celého dne prokazatelné nejnižší, což ale neznamená, že se proti tomu nedá bojovat. Jeden chytrý člověk však kdysi řekl – vše jde, jen nesmí chybět vůle.

Nástup poobědové únavy je výrazně ovlivněn povahou a složením jídla, a to nejenom oběda, ale i dopoledních jídel – snídaně a svačiny. Pokud ráno nesnídáte a většinou doplujete do času oběda na velkém hrnku kávy, případně doplněném o koblihu nebo jinou sladkost, vaše tělo se vypořádává s velkými výkyvy hladiny cukru a tendence objednat si velké, vydatné a tučné jídlo tím značně roste. Vyvážená snídaně s komplexními sacharidy, bílkovinami a kvalitními tuky je základním stavebním kamenem pro výkonné odpoledne. Pokud si k obědu dáte velmi tučné jídlo a na sacharidy vydatné jídlo (postačí obyčejné penne se smetanovou omáčkou, spaghetti carbonara nebo vepřo knedlo zelo), které navíc doplníte alkoholickým pivem, dojde k vyplavení velkého množství insulinu, který dále ovlivňuje řadu pochodů.

Velmi zajímavé je to z pohledu biochemie. Příslušnými pochody dochází ke zvýšení hladiny aromatické aminokyseliny tryptofanu v krvi, který díky skladbě jídla a vlivem přítomnosti tuků dominuje, a vydává se do mozku, kde se mění za účasti vitamínu B6 na neurotransmiter serotonin a následně na látku melatonin, tzv. hormon spánku. Zvýšená tvorba melatoninu pak způsobí ospalost a celkový útlum. Pokud však zvolíte oběd spíše bohatý na bílkoviny, zeleninu a komplexní sacharidy, aminokyselina tryptofan se dostává do pozadí díky tzv. kompetici jiných aminokyselin, které v tu chvíli dominují - nedochází tak k nadměrné tvorbě serotoninu ani melatoninu a nedojde tak ani k výraznému poklesu výkonnosti. Jako zajímavost ze uvedu fakt, že L-tryptofan je pro tělo esenciální aminokyselinou a prodává se i jako výživový doplněk pro dobré spaní, předepisuje se lidem s mírnými psychickými obtížemi a obecně přispívá k lepší náladě a psychické podobě, takže není nutné na něj koukat jen z té negativní stránky.

Ruku v ruce s těmito ději jde i fakt, že proces trávení také spotřebovává energii. Čím energeticky bohatší oběd, tím náročnější proces trávení bude a o to méně energie vám zbyde pro mozek a svaly. Trávením většinou spálíme energii odpovídající 10 % energie z přijatého jídla. Naprosto nevhodná jsou tedy jídla v kombinaci s dezertem, kdy se přijatá energie může vyšplhat do vysokých čísel. K vyšší výkonnosti naopak přispívá více denních jídel v menších porcích, čímž si udržíte stálý přísun energie a zamezíte tak všem pocitům plnosti a únavy. Trio jídlo-hlad-pocit plnosti vás zkrátka neobtěžuje.

TIPY na správné obědy

  • steak z lososa se špenátem a malou porcí přílohy
  • quinoa s restovaným tofu a zeleninou
  • salát Nicoise (salát, vejce, brambory, tuňák, ančovičky, fazolky, rajčata, olivy, olivový olej)
  • sushi (s tuňákem, lososem apod.)
  • kaše z červené čočky s grilovaným tempehem
  • hovězí libový steak s grilovanou kukuřicí a bramborem ve slupce

 


Další články z rubriky Zdravotní potíže

Diabetes a rizika s ním spojená

Příčinou cukrovky je nedostatek hormonu slinivky břišní - inzulínu (diabetes I. typu), nebo jeho nízká
účinnost (diabetes II. typu).

Cukrovka I. typu se projeví většinou v dětství, cukrovka II. typu naopak v dospělosti a ve velké míře k jejímu rozvoji přispívá:


1. dlouhodobý nedostatek pohybu
2. nesprávný jídelníček (obsahující nadbytek nasycených tuků a jednoduchých cukrů)
3. obezita

Pracuje pro Vás když Vy spíte

Znáte název Viagra? Asi se teď smějete a říkáte si, že tu přece zná každý!

Dobrá. A víte, že Viagra vznikla jako vedlejší produkt při výzkumu látky, která má daleko větší význam pro náš život, ačkoli není tak všeobecně známá? Slyšeli jste někdy výrazy jako „signální molekula" nebo „molekula proti stárnutí" ? A pokud ano, víte, co to je?

Možná jste někdy slyšeli o tom, že se kromě jiných látek v našem těle tvoří oxid dusnatý (NO). Tato látka se tvoří v našich svalech a pokud je jí dost, je vše v pořádku. Posiluje totiž srdce, plíce a předchází stárnutí. Při snížení jeho tvorby ale hrozí vznik cukrovky, nemocí srdce a celého kardiovaskulárního ústrojí a také potíže s dýcháním. NO uvolňuje a rozšiřuje cévy, zabraňuje tvorbě krevních sraženin, které jsou příčinou srdečního infarktu nebo mozkové mrtvice, reguluje krevní tlak a hromadění plátů v cévách.

Oxid dusnatý je prostě životně důležitý!

Hubnutí začíná v hlavě

Ať už o tom víte, nebo ne, vaše hubnutí začíná ve vaší hlavě. A nemyslím teď vaše ústa a to, kolik toho dokáží sníst. To, co vaše hubnutí startuje, je vaše rozhodnutí a vaše odhodlání vydržet. Pokud totiž vaše hlava není připravená na vaše hubené JÁ, hubnutí se nedaří, nebo ho nejste schopni trvale udržet.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko