Víte, kolik cukru jíte a pijete?

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: FaktorPlus - centrum pro výživu, zdraví a sport

Víte, kolik cukru jíte a pijete?
Víte, že jedna taková kostka cukru váží 5 g? Z nutričního hlediska pak obsahuje 5 g sacharidů a z toho 4,975 g cukru. Kolik myslíte, že takových kostek obsahuje třeba i váš oblíbený nápoj nebo nápoj vašich dětí?

Obecně vzato můžeme říci, že z 0,5l limonády „vylovíme" 10,5 kostek cukru, ořechová müsli tyčinka v sobě skrývá 2 kostky cukru, kobliha 6, smetanová zmrzlina 18, čokoládová tyčinka vážící 125g obsahuje 14 kostek cukru.

Jak je to tedy s výše zmíněnými oblíbenými nápoji?

Tak například: Coca - Cola - 1litr = 27 kostek cukru, Kofola - 1litr = 20 kostek, Red Bull Energy Drink - 1litr = 25 kostek, Toma Mandarinka - 1litr = 25 kostek, Fanta pomeranč - 1litr = 23 kostek, Hello 100% orange - 1litr = 28 kostek, Hello 100% ananas - 1litr = 32 kostek, Pepsi - Cola - 1litr = 28 kostek, Schweppes Tonic - 1litr = 22 kostek cukru.

A co pijí děti?

Například: Cappy junior 250 ml obsahuje 24 g cukru, Aquila Bimbo frutta pomeranč - bílé hrozny objem 330 ml má v sobě 28 g cukru, Kubík multivitamin 300 ml vašim dětem nabídne 36 g cukru, Jupík pomeranč o objemu 330 ml v sobě skrývá 20 g cukru, Kubík play mrkev - jablko či limetka - malina o objemu 400 ml spolehlivě zajistí vašemu dítěti 46 g cukru a např. v Kubíku Waterr jahoda o objemu 500 ml můžete vypít 29 g cukru.


Dokáže-li někdo vypít denně jednu láhev o objemu 1,5 litru podobně ochucené vody, může za jeden rok „získat" až 15 ti kilogramový přírůstek tuku ke své tělesné hmotnosti. A to nyní nechci mluvit o zdravotních problémech, které s výše uvedeným cukrováním souvisejí.

No a, abychom měli vše kompletní, tak pokud chce někdo zhubnout např. 0,6 kg tuku za týden, musí si tzv. vytvořit ve svém těle energetický deficit 3257 kJ DENNĚ!

To je však mnohem obtížnější než ta kila nabírat!

(Autor: Mgr. Petr Jež, www.faktorplus.cz


Další články z rubriky Zdravé stravování

Základy principy správné stravy u předškoláka a školáka

DOSTÁVÁ VAŠE DÍTĚ VE VÝŽIVĚ VŠE CO JE TŘEBA?

Ještě, že existují maminky, které se přijdou zeptat : "Nedělám já něco špatně ?" "Dávám mu všechno to co potřebuje ?" Třeba ne ... nebo ano ... , ale takto by to být mělo: 5-6 jídel denně, pravidelné odstupy mezi jídly, pitný plán

Základní pravidla zdravého hubnutí

Pokud patříte mezi ty, kteří v sobě našli motivaci pro to, aby cvičili i několikrát týdně, moc Vám gratuluji.

Zdravý pohyb týkající se hlavně aerobních aktivit, je velmi důležitý pro imunitní systém, pohybový systém, jako prevence civilizačních chorob a také pro podporu správného psychického naladění. V neposlední řadě nám pohyb pomáhá (při správné tepové frekvenci) snižovat procento podkožního a útrobního tuku.

Rozdíly v pečivu - celozrnné, vícezrnné, bílé, grahamové

Jako první věc je potřeba si uvědomit co získáme konzumací bílého pečiva. Víceméně nic - konzumací bílého pečiva dodáváme tělu pouze prázdné kalorie a minimum vlákniny, přibližně 3g ve 100g. Kdežto celozrnné pečivo je pro nás zdrojem tolik potřebné vlákniny, přibližně 8,5g ve 100g (doporučená denní dávka vlákniny je přibližně 35 g). Vláknina napomáhá peristaltice střev, správnému trávení, dodává tělu vitamíny B6 a E, kyselinu listovou, měď, hořčík, mangan a zinek.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko