Jak si užít Vánoce bez výčitek a kil navíc?

Rubrika: Zdravé recepty
Autor: Výživové centrum Mgr. Mariany Halmanové

Jak si užít Vánoce bez výčitek a kil navíc?
Přichází vánoční čas a za mnou chodí stále více klientů a klientek s dotazem, jak se mají ubránit nátlaku všech těch dobrot, které na ně budou během svátků číhat. Lákadel je mnoho a přiznejme si, že se na ně v podstatě těšíme, k Vánocům zkrátka dobré jídlo a pití patří. Pojďme si ale říct, jak si Vánoce užít bez výčitek a posléze se nemuset trápit mučivými dietami.
Ze své praxe vím, že nejrychlejší cesta ke stravovacímu prohřešku je klientům zakázat nějakou potravinu, kterou mají rádi. V ten moment na ni okamžitě dostanou nepřekonatelnou chuť, několik dní na ni myslí, stále se drží a potom v nějaké slabší chvíli podlehnou a přejí se jí. Myslím, že tento stav známe všichni. Ti, kteří mají své zkušenosti s dietami jistě přikyvují o to významněji. Podobná situace může vzniknout i během vánočního času, kdy se peče cukroví, smaží ryba a míchá bramborový salát. Je ale skutečně nutné si tyto dobroty odpírat? Pojďme si říct pár zásad, tipů a rad, kterými se o Vánocích řídit, abyste si svátky užili a zároveň se v lednu vešli do kalhot.
Při pečení a vaření vyzkoušejte nové postupy a suroviny, nebojte se experimentovat. Mám pro vás hned několik tipů jak na zdravé mlsání.
Vyměňte bílý, rafinovaný cukr za zdravější sladidla. Klasický bílý cukr se v kuchyni používá zejména pro svou neutrální chuť a vysokou sladivost. Jeho nutriční hodnota, ve smyslu, přidané hodnoty z hlediska výživy je však minimální. Kvalitní a zdravou náhradou vám může být třtinový cukr, med, různé druhy sirupů, jako např. javorový, agávový, jablečný a oblibě se v české kuchyni začíná dostávat už i stévii sladké, která je nízkokalorická.
Použijte jinou mouku. Zatím nejpopulárnější moukou na pečení je stále bílá mouka, která tělu nepřináší žádné vitamíny, minerály či vlákninu a navíc způsobuje překyselení organismu. V kombinaci s bílým cukrem má velmi vysoký glykemický index. Jako alternativu k bílé mouce můžeme použít třeba mouku špaldovou, grahamovou nebo pšeničnou celozrnnou. Nebojte se zvolit i kombinaci bílé a jiné mouky, čímž alespoň částečně zvýšíte výživovou hodnotu připravované potraviny.
Preferujte rostlinné tuky před živočišnými. Nenasycené mastné kyseliny jsou tělu daleko přínosnější než tuky nasycené, čili živočišné, které mají nepříznivý vliv zejména na kardiovaskulární systém. Kromě slunečnicového oleje můžeme použít např. olej dýňový, sezamový, olivový, sójový, řepkový, kokosový, atd., čímž dodáme cukrový specifickou chuť i vůni. Nezapomeňte na „skryté" tuky, kterých je třeba se vyvarovat se stejnou pozorností. Najdeme je zejména v pomazánkách, šlehačkách, sýrech (tavených i tvrdých), dresincích, pomazánkových máslech, uzeninách, atd. Při pečení je tedy třeba dávat pozor i při přípravě krémů a náplní a volit spíše zdravější variantu základní suroviny, jako je tvaroh, jogurt, mléko nebo smetana light.
Při přípravě bramborového salátu zkuste místo klasické majonézy použít variantu light, zakysanou smetanu nebo tučnější jogurt. Můžete volit i poměr půl na půl. Možná to u vás doma ani nikdo nepozná. I při smažení ryby si můžete počínat zdravěji, preferovat rostlinný olej (pro vyšší teploty), nepřepalovat ho a rybu či řízek zbytečně nepřemašťovat. Po sundání z pánve mějte připravené papírové utěrky, na které usmaženou pochoutku položte a pokuste se ji zbavit přebytečného tuku. Nejzdravější varianta je maso vůbec neobalovat a vyhnout se tak smažení.
Předejděte pokušení a nedávejte do svého dosahu misky s cukrovým či jinými kalorickými dobrotami, zbytečně by vás to lákalo, a pokud by přece jenom přišla mlsná, zkuste ji zahnat ovocem (čerstvým či sušeným), ořechy nebo si pochutnejte na cukroví raději dopoledne, kdy má vaše tělo ještě dost času přijatou energii spálit.
A protože by to nebyly Vánoce bez nějakých těch drobných stravovacích prohřešků, doporučuji přidat během svátků do denního programu více pohybu. Vždy mějte na paměti, že pokud dáte tělu energii navíc, je třeba zajistit i optimální výdej. Protáhněte procházky se psem a zrychlete tempo chůze, choďte více pěšky, nepoužívejte výtah, vyběhněte si eskalátory nebo si jděte zacvičit. Zkrátka zvyšte denní aktivitu a uvidíte, že se budete cítit skvěle.
Přeji Vám krásné a pohodové svátky...

 


Další články z rubriky Zdravé recepty

Pyré z červené čočky - nejen pro děti

Rozhodla jsem se s vámi podělit o jeden recept z včerejšího kurzu vaření pro maminky na mateřské. Určitě dáváte svým dítkům různé přesnídávky, dětské výživy a pyré z ovoce. Některé bývají doplněné obilninou. Ale co je takhle postavit na luštěnině? Děti mají v období růstu vyšší potřebu příjmu bílkovin než my dospělí - 0,9 až 1,1 g na 1 kg tělesné hmotnosti, pamatujte na to. A i sladké jídlo je může hojně obsahovat.

Že to nejde? Že to určitě nebude chutnat dobře? OMYL!

Pokus o domácí pecen chleba

Vítám Vás!!!
a teď Vám povím, jak se z kvásku stal překrásný pecen chleba!!!
Méme ho asi všichni rádi. Ta omamná vůně a ten křupavý zvuk, když se do něj zakousnete. Je to umění. Všechny smysly hrají v harmonii. Upéct takový bochník doma, je pěkný um. Ve své podstatě se jedná o správné poměry vody a mouky, kvásku a pak dalších ingrediencí dle Vaší představy a vášně. Takový dobrý pecen je dobré v základu osolit a přidat kmín a není vůbec na škodu, pokud pustíte uzdu své fantazii a přidáte třeba med, oříšky, semínka a další. Můžete měnit poměry mouky, které použijete. Vždy Vám může vzniknout nový pecen s novými chuťovými variacemi. Promítne se do něj vše, co se Vám právě honí hlavou, proto se oprostěte od všeho a užívejte si to.

ZDRAVĚJŠÍ CUKROVÍ

Na klasických vánočních cukrovinkách je nezdravé a kalorické téměř vše. Množstvím cukru počínaje, přes nezdravé tuky a bílou mouku a vajíčky konče. Není ale na škodu nebát se trochu zaexperimentovat a nahradit nezdravé ingredience vhodnějšími alternativami.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: