Nejlepší sport pro hubnutí? NORDIC WALKING!

Rubrika: Sportem ke zdraví
Autor: FaktorPlus - centrum pro výživu, zdraví a sport

Nejlepší sport pro hubnutí? NORDIC WALKING!

Nordic Walking je chůze se speciálními chodeckými holemi. Tato pohybová aktivita nabízí velice efektivní a poměrně snadnou cestu ke zdokonalení fyzické kondice bez ohledu na věk, pohlaví nebo tělesnou zdatnost. Nordic Walking může být vykonáván každým, kdo se chce hýbat a udělat něco pro své zdraví příjemným způsobem na čerstvém vzduchu. I lidé se zdravotním omezením mohou Nordic Walking provozovat.

Tato zdraví prospěšná pohybová aktivita klade značné nároky na správné zvládnutí základní techniky, které je podmínkou její bezpečnosti a efektivity.

Jedná se o pohybovou činnost, při níž jedinec zapojí celé tělo. Při správném technickém provedení upravuje Nordic Walking držení těla s vyšší intenzitou zapojení jeho horní části. Přičemž se snižuje svalové napětí a vnímání bolesti v oblasti krku i ramen a významně zlepšuje postranní ohebnost bederní, hrudní i krční páteře.

Z uvedených důvodů je možno zvážit využití Nordic Walking při rehabilitaci u řady onemocnění pohybového systému nebo poúrazových stavů. Pacientům, u kterých je intenzita cvičení limitována problémy s pohybovým ústrojím, např. dolních končetin, může využití Nordic Walking zvýšit terapeutický efekt.

V České Republice se mnoho jedinců domnívá, že Nordic Walking je pohybem pouze pro starší a obézní osoby, které již nemohou běhat či špatně chodí a hole jsou tak pomůckou k udržení stability. Opak je pravdou! Vlivem zapojení horní poloviny těla pomocí holí dochází při chůzi s nimi k mobilizaci velkého počtu svalů a tím ke zvýšení celkového energetického výdeje. Nordic Walking je proto ideální pohybovou aktivitou nejen z tohoto důvodu, ale také díky šetrnému namáhání kloubů a svalových úponů.

I vrcholoví sportovci používají hole při tréninku. Např. běžci na lyžích vykonávají náročnější pohybovou aktivitu s holemi, tzv. imitační cvičení. Imitace (lyžařská chůze nebo lyžařské skoky v různých modifikacích) jsou tréninkovými metodami lyžařů běžců, které se provozují již od roku 1930. Jedná se o pohybová cvičení, která napodobují (imitují) lyžařské pohyby. Před nástupem kolečkových lyží byla tato cvičení v průběhu letní přípravy běžců na lyžích prakticky jedinou komplexní metodou pro rozvoj silové vytrvalosti. Zvýraznění odrazu nohou při chůzi či běhu v terénu jsou i dnes jednou z hlavních metod pro celé období letní přípravy.

Je zřejmé, že Nordic Walking může mít při špatném technickém provedení i negativní vliv na pohybový systém. Mohli bychom se setkat s přetížením ramenního pletence, krční páteře či kolenních kloubů nebo s přetížením hrudní a bederní páteře.

...Proto je důležité naučit se správnou techniku chůze s holemi či imitačních cvičení pod vedením vyškoleného instruktora!

Věřte nám, že Nordic Walking je:

- zábavnou, efektivní a finančně dostupnou pohybovou aktivitou
- jedinečnou pohybovou aktivitou možnou vykonávat ve 4 ročních obdobích
- vhodnou pohybovou aktivitou pro téměř všechny věkové a výkonnostní skupiny, od zdatných sportovců až po rekonvalescenty
- individuální i skupinovou pohybovou aktivitou
- kondiční aktivitou provozovanou venku na čerstvém vzduchu v přírodě (i ve městech v městských parcích)
- zdraví prospěšnou pohybovou aktivitou (tzn. jedinečným prostředkem ke snižování nadváhy, zvyšování fyzické kondice, zlepšení držení těla, úlevě bolestí zad, aj.)
- nepoměrně efektivnější a příjemnější pohybovou aktivitou než běžná (svižná) chůze
- pohybovou aktivitou, během které je zapojeno až 90 % svalů celého těla
- pohybovou aktivitou, která pozitivně ovlivňuje psychiku člověka, umožňuje lepší zvládnutí stresu, uvolňuje psychické napětí a odpoutává od starostí každodenního života

Autor: Mgr. Jana Stejskalová - instruktorka NW s mezinárodní akreditací (www.faktorplus.cz)


Další články z rubriky Sportem ke zdraví

Makám na sobě, přesto nehubnu, nezpevňuji se, výsledky jsou za očekáváním, nevím proč!

Trápí Vás taky tento problém? Zřejmě děláte některou z těchto chyb:

1. Věnujete se pouze aerobním (tedy spíše vytrvalostním) činnostem a pravděpodobně v nesprávné intenzitě i délce zatížení.

Tzn. např. běh, kolo, plavání, různé formy aerobních aktivit ve fitcentrech jako aerobic, spinning, alpinning aj., jsou bezesporu žádoucí a náročné, ale pokud jsou špatně nastaveny, tak budou jen sporadicky účinné vzhledem k očekávaným cílům.

Přestaňte v posilovně dělat blbosti

Zkuste někdy přijít do komerční posilovny a srovnat lidi cvičící s činkou s lidmi cvičících na strojích. Všimnete si jedné věci - kterou byste nejspíš nejraději neviděli - ti pod činkou vypadají lépe, než ty ostatní.

Nelze přehlížet fakt, že i na izolovaných cvicích lze nabrat slušné množství svalů. Progres na strojích chce však velké množství zkušeností svaly správně procítit. Každý průměrný cvičenec pod činkou vyroste daleko lépe, než na izolovaných cvicích.

Slyšeli jste někdy o HSS - Hlubokém Stabilizačním Systému? To je systém svalů, který izolovaně nikdy neprocvičíte. Jsou to svaly umístěné pod povrchovými (viditelnými) svaly, které nám pomáhají být stabilní, silnější, které drží naší postavu a, i když nejsou vidět, dokaží nám zajistit powerfull vzhled. A to chcete.

Nordic Walking a duševní zdraví

V současnosti se jen stěží dopátráme, kdy, kde a který lékař odhalil, že ideálním prvkem relaxace je procházka na čerstvém vzduchu. Nordic Walking pak tuto teorii ještě umocňuje. Děje se tak díky dnes již obecně známým skutečnostem o jeho nesporně pozitivních účincích na pohybový aparát člověka, potažmo celý lidský organismus.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko