Nejlepší sport pro hubnutí? NORDIC WALKING!

Rubrika: Sportem ke zdraví
Autor: FaktorPlus - centrum pro výživu, zdraví a sport

Nejlepší sport pro hubnutí? NORDIC WALKING!

Nordic Walking je chůze se speciálními chodeckými holemi. Tato pohybová aktivita nabízí velice efektivní a poměrně snadnou cestu ke zdokonalení fyzické kondice bez ohledu na věk, pohlaví nebo tělesnou zdatnost. Nordic Walking může být vykonáván každým, kdo se chce hýbat a udělat něco pro své zdraví příjemným způsobem na čerstvém vzduchu. I lidé se zdravotním omezením mohou Nordic Walking provozovat.

Tato zdraví prospěšná pohybová aktivita klade značné nároky na správné zvládnutí základní techniky, které je podmínkou její bezpečnosti a efektivity.

Jedná se o pohybovou činnost, při níž jedinec zapojí celé tělo. Při správném technickém provedení upravuje Nordic Walking držení těla s vyšší intenzitou zapojení jeho horní části. Přičemž se snižuje svalové napětí a vnímání bolesti v oblasti krku i ramen a významně zlepšuje postranní ohebnost bederní, hrudní i krční páteře.

Z uvedených důvodů je možno zvážit využití Nordic Walking při rehabilitaci u řady onemocnění pohybového systému nebo poúrazových stavů. Pacientům, u kterých je intenzita cvičení limitována problémy s pohybovým ústrojím, např. dolních končetin, může využití Nordic Walking zvýšit terapeutický efekt.

V České Republice se mnoho jedinců domnívá, že Nordic Walking je pohybem pouze pro starší a obézní osoby, které již nemohou běhat či špatně chodí a hole jsou tak pomůckou k udržení stability. Opak je pravdou! Vlivem zapojení horní poloviny těla pomocí holí dochází při chůzi s nimi k mobilizaci velkého počtu svalů a tím ke zvýšení celkového energetického výdeje. Nordic Walking je proto ideální pohybovou aktivitou nejen z tohoto důvodu, ale také díky šetrnému namáhání kloubů a svalových úponů.

I vrcholoví sportovci používají hole při tréninku. Např. běžci na lyžích vykonávají náročnější pohybovou aktivitu s holemi, tzv. imitační cvičení. Imitace (lyžařská chůze nebo lyžařské skoky v různých modifikacích) jsou tréninkovými metodami lyžařů běžců, které se provozují již od roku 1930. Jedná se o pohybová cvičení, která napodobují (imitují) lyžařské pohyby. Před nástupem kolečkových lyží byla tato cvičení v průběhu letní přípravy běžců na lyžích prakticky jedinou komplexní metodou pro rozvoj silové vytrvalosti. Zvýraznění odrazu nohou při chůzi či běhu v terénu jsou i dnes jednou z hlavních metod pro celé období letní přípravy.

Je zřejmé, že Nordic Walking může mít při špatném technickém provedení i negativní vliv na pohybový systém. Mohli bychom se setkat s přetížením ramenního pletence, krční páteře či kolenních kloubů nebo s přetížením hrudní a bederní páteře.

...Proto je důležité naučit se správnou techniku chůze s holemi či imitačních cvičení pod vedením vyškoleného instruktora!

Věřte nám, že Nordic Walking je:

- zábavnou, efektivní a finančně dostupnou pohybovou aktivitou
- jedinečnou pohybovou aktivitou možnou vykonávat ve 4 ročních obdobích
- vhodnou pohybovou aktivitou pro téměř všechny věkové a výkonnostní skupiny, od zdatných sportovců až po rekonvalescenty
- individuální i skupinovou pohybovou aktivitou
- kondiční aktivitou provozovanou venku na čerstvém vzduchu v přírodě (i ve městech v městských parcích)
- zdraví prospěšnou pohybovou aktivitou (tzn. jedinečným prostředkem ke snižování nadváhy, zvyšování fyzické kondice, zlepšení držení těla, úlevě bolestí zad, aj.)
- nepoměrně efektivnější a příjemnější pohybovou aktivitou než běžná (svižná) chůze
- pohybovou aktivitou, během které je zapojeno až 90 % svalů celého těla
- pohybovou aktivitou, která pozitivně ovlivňuje psychiku člověka, umožňuje lepší zvládnutí stresu, uvolňuje psychické napětí a odpoutává od starostí každodenního života

Autor: Mgr. Jana Stejskalová - instruktorka NW s mezinárodní akreditací (www.faktorplus.cz)


Další články z rubriky Sportem ke zdraví

Co dělat, aby svaly rostly

Je mnoho povolaných, ale málo vyvolených!

Pravděpodobně nebude těžké najít sportovce, kteří se potýkají s problémem starým jako lidstvo samo. Je jím snaha o získání větších, silných svalů a to nejlépe s minimálním množstvím tuku. Pevné a pružné tělo s „mohutnými" svaly však již dávno není žádoucí jen u výkonnostních a vrcholových sportovců, kteří usilují o dosažení co nejlepších výsledků. Moderní trendy současnosti motivují i běžnou populaci sportující jen příležitostně nebo také pravidelně (pouze ale na rekreační úrovni) k jedinému cíli - dosáhnout určité míry kondičních schopností a mít hezkou postavu s přiměřeně rozvinutým svalstvem.

Nordic Running - běh s holemi je skvělý

Běhání patří mezi nejoblíbenější sporty v ČR. Jeho výhodou je, že běhat můžeme téměř kdekoli a pokud to zdraví dovolí, mohou se běhu věnovat téměř všichni. Zkusili jste ale někdy běžet s holemi? Nordic Running umožňuje komplexní rozvoj svalové soustavy, dýchacího a oběhového systému. Tato pohybová aktivita klade ale nemalé nároky na správné zvládnutí základní techniky, která je však podmínkou její bezpečnosti a efektivity. Vlivem zapojení horní poloviny těla pomocí holí dochází k výraznému navýšení intenzity zatížení pohybového i kardiopulmonálního systému a tím i celkového energetického výdeje.

INSANITY TRAINING

Přemýšlíte o jaké byste zvolili pro sebe cvičení, co by bylo nejlepší pro Vaši postavu? Potřebujete zpevnit, zbavit se přebytečného tuku, zlepšit fyzičku a dostat se do kondice. Nebaví Vás cvičit samotné někde v posilovně, dokážete se vyhecovat jen díky ostatním? Potřebujete nad sebou dohled, abyste ze sebe vydali mnohem víc? Tak právě pro Vás jsou určeny naše tréninky! Nebojte se a přijďte mezi nás...

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko