Co a jak správně jíst v kostce

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Tereza Kukol

Co a jak správně jíst v kostce

Co a jak správně máme vlastně jíst, by se mělo týkat úplně každého člověka na naší planetě, protože se jedná především o naše zdraví a případnou dlouhověkost. Každý, kdo chce například zhubnout, si většinou představuje model typu „šup šup", tzn. co nejrychleji sundat co největší množství kilogramů... Ano, tento model funguje - dočasně a s řadou následných nežádoucích efektů. Jedním z nich je v první řadě „jojo efekt".

Proto by hubnutí mělo být promyšlené, cílené, v lepším případě koučované odborníkem, a hlavně by na to měl být klient dostatečně připraven. Prvotní úkol mého hubnoucí klienta je nutné prostě a jednoduše „přepnout software" v hlavě a začít přemýšlet a uvažovat jinak. Pro ty kdo chtějí zlepšit a zkvalitnit své zdraví, nebo popř. přibrat na váze, je tato práce a snaha pak snazší.

Potravu přijímáme, abychom mohli žít. A žít znamená mimo jiné pohybovat se. Jaký funguje vztah, mezi tělesným pohybem a příjmem potravy je stále většímu množství lidí zřejmý. Posláním potravy je dodat organismu správné množství nezbytných živin, tj. tuků, sacharidů, bílkovin, vody, vitamínů a minerálů. Je důležité dodávat tělu toto vše, pestré, v přiměřeně potřebné a vyvážené míře tak, aby nám to chutnalo a ve vhodných časových relacích.

Příjem potravy patří k základním životním úkolům. Otázkou je nejen co přijímat, ale i jak to přijímat, kdy to přijímat (kdy a jak jíst a pít), aby tento příjem potravy byl v dimenzích „zdravého způsobu výživy". Přejídání na jedné straně a odmítání jídla na straně druhé jsou dva nežádoucí extrémy. Obezita a bulimie i mentální anorexie jsou příkladem překračování meze uspokojování fyziologických a psychologických potřeb příjmu tekutin a potravy. Rovnováha mezi příjmem a výdejem energie ukazuje směr zdravého příjmu potravy. Psychologické poznatky o zdravém způsobu stravování - jídla a pití - doplňují tento základní poznatek.

"Proto berme náš životní styl s rozumem"


Další články z rubriky Zdravé stravování

Jak se dožít 100 let

Myslím, že se mnou budete souhlasit, že více věříte člověku, který to co hlásá a učí, také dělá. Jedním z takových lidí byl Dr. Norman W. Walker. Jeden z nejvýznamnějších lékařů, který se zabýval výzkumem zdraví a vlivem stravy na dlouhověkost a prevenci chorob. Dr. Walker se dožil 117 let. Až do své smrti v roce 1985 byl vitální a věnoval se veškerým domácím pracím i práci na zahrádce.

Sója a sójové produkty - ANO či NE?

Sója je bezpochyby velice hodnotná potravina, protože obsahuje řadu velmi důležitých živin, jako jsou bílkoviny, vláknina, železo, vápník, draslík, hořčík a vitamíny. Také je bohatá na lecitin, který snižuje cholesterol nebo na nenasycené mastné kyseliny včetně omega 3! Je však také nutné si uvědomit, že sója obsahuje i řadu látek, které pro nás nejsou z výživového hlediska, tak výhodné. Sója ale do našich jídelníčků určitě patří, je však ze všech luštěnin nejhůře stravitelná, proto je třeba mít o ní více informací. U sóji je totiž zcela zásadní způsob jejího zpracování a to v jakém stavu ji konzumujeme.

Cvičíte, hlídáte si stravu, ale nehubnete. Možná jste překyselení.

Mnoho lidí, kteří se snaží udržet si hmotnost nebo zmenšit své obvody těla, cvičí, dodržují velikost porcí, ale i přesto mají problém s tím, že nemohou zredukovat podkožní tuk. Pokud také dodržují správné jídlo po cvičení, množství bílkovin ve stravě, optimální tepovou frekvenci pro spalování tuků během cvičení, ale nemají informace co to je tzv. acidobazická rovnováha těla, pak nemusí dojít k touženému snížení konfekční velikosti.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko