Rýžová strava

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Pavla Janovská

Rýžová strava

POZOR NA NĚKTERÁ DOPORUČENÍ TRENÉRU VE FIT CENTRECH - RÝŽOVÁ STRAVA

Dobrý den,
myslím, že Vás bude zajímat doporučení jednoho trenéra, že máme jíst celý měsíc jen rýži A RÁNO CELASKON.

Psala jsem svému učiteli ze školy, je to doktor a anesteziolog, zároveň nastavuje umělou výživu do žíly či střeva. Musela jsem mu napsat po nařízení našeho trenéra ať jíme celý měsíc jen rýži a ráno celaskon.
Níže přikládám jeho odpověď, jen ať víte, že rýže nebude to pravé. Přiložila jsem tam i jídelníček od své klintky, tak ho tam také komentuje.
Pošlete i ostatním, kteří se můžou nechat zmást doporučením rýžové stravy.


..............................................................


můj dotaz:

Dobrý den pane doktore,
ráda bych využila možnost se Vás dotázat k tématu výživy.
Absolvovala jsem kurz poradce pro výživu a nyní se setkávám s rozdílnými názory.

Začala jsem chodit se dvěma klientkami do Fit centra. Klientky jsou vybavené redukčním jídelníčkem a začínáme s trenérem.
Cvičení nám nastavil na 2 x týdně posilování a po 3 týdnech nám přidá 1 hodinu na pásech.
Vše je skvělé, už máme výsledky, svaly jdou krásně nahoru a tuky dolů.
Posledně, jelikož neví, že jsem poradce pro výživu, začal nám navrhovat skladbu jídla.
Jeho doporučení je:
- 1x ráno celaskon a pak CELÝ MĚSÍC RÝŽE. Snídaně, oběd, večeře - jenom rýže.

Dotazovala jsem se na maso a zeleninu, na to mi bylo odpovězeno, že zelenina se jí jenom v létě.
Moc si toho trenéra vážím, studuje trenérskou vysokou, ale v tomto s ním nesouhlasím.
Mé klientky jsou a byly na rozpacích a upřímně já taky.
Vím, že sportovní výživa je hlavně o rýži, tvarohu, vločkách a bílém mase, banánech, ale mé klientky chtějí redukovat.

Můžu prosím poprosit o Váš názor?
Velice si vážím toho, že se na Vás s tímto můžu obrátit.
V příloze přikládám jídelníček, který mé klientky mají.


Předem se omlouvám, jestli je tento dotaz primitivní a je zcela jasné, že to čemu jsme se učili a to kombinovat bílkoviny, sacharidy a tuky v předem daných poměrech je faktem a přes to vlak nejede.
Zaráží mě ovšem názor člověka, který se tím zabývá a ještě studuje.
Nerada bych se v tomto s někým rozcházela.

Přeji krásný den a budu se těšit na Vaši odpověď.

Janovská Pavla - poradce pro výživu Revita
...................................................................

Opověď na dotaz ohledně rýžové stravy:

Dobrý den. Děkuji za dotaz.
Máte pravdu, nemůžete ode mne čekat nic jiného, než to, co je exaktně prokázáno a uvedeno ve všech odborných publikacích.
Výživa musí být vyvážená strava všech makro- i mikronutriëntů, t.j. 30% tuků, 15% bílkovin, 55% sacharidů. Více sacharidů pro aerobní aktivitu, více bílkovin pro odporové cvičení. Většina žen nechce přibírat na svalech, pak není nutno přidávat bílkoviny. Vše v rámci racionální výživy.
Rýže je karenční potravina - jen sacharidy, minimum tuku, spektrum bílkovin nevhodné - nízký obsah lyzinu (ten je naopak velmi vhodný pro svalové přírůstky). Strava bohatá na bílou rýži je chudá na tiamin, strava bohatá na hnědou rýži obsahuje nedostatek vápníku a železa.
Otázka Celaskonu je sporná, při takto nevhodné stravě je asi lepší ho brát, při správné výživě potřeba není, ve vyvážené stravě je ho dostatek.
Zelenina je základem po celý rok, řešení její kvality je sekundární problém.
Vámi zpracovaný jídelníček a doporučení je perfektní, takto to má vypadat. Velké nebezpečí zcela neprofesionálního doporučení Vašeho trenéra spatřuji v tom, že 1 měsíc redukce a cvičení má být začátek. Klienty je třeba edukovat, naučit pohybu a správné výživě (vždy ruku v ruce). Takovéto doporučení nemá šanci na dlouhodobější úspěch.
Poučte prosím pana trenéra, pokud si dovolí radit v jídle, bude vhodné, ať navštíví také nějaký kurz poradce pro výživu, jinak k tomu nemá oprávnění a může lidem podobně škodit.
Sportovci, které znám podávají špičkové výkony i při zcela běžné stravě, většinou však jí podobně, jak uvádíte ve svém jídelním lístku a to pro stravitelnost při vysokém tréninkovém nasazení. Krom pár veganů (dobře poučených) nikdo nevyznává žádnou alternativní dietu
Děkuji, mějte se krásně a těším se na další dotazy.


Další články z rubriky Zdravé stravování

Hubnutí pomocí zdravých tuků – super novinka !

Proč přibíráme více a více na váze, jsme víc a víc nemocní a rychleji stárneme? Vědci objevili, že na to je jednoduchá odpověď. Týká se to tzv. skrytého zánětu. Vychází to z výzkumů Dr. Barry Searse z nadace výzkumu zánětů v Marlblehead a také výzkumů dalších univerzit a společností.

Mnoho lidí cvičí, hlídá si stravu i přesto mají velké množství tukových zásob v těle. Jak tuku podkožního, tak útrobního (tuk kolem orgánů v oblasti břicha - je nejvíce nebezpečný). Právě obezita a zvyšování tukové vrstvy je potřeba také vnímat jako civilizační chorobu.

Jak se dožít 100 let

Myslím, že se mnou budete souhlasit, že více věříte člověku, který to co hlásá a učí, také dělá. Jedním z takových lidí byl Dr. Norman W. Walker. Jeden z nejvýznamnějších lékařů, který se zabýval výzkumem zdraví a vlivem stravy na dlouhověkost a prevenci chorob. Dr. Walker se dožil 117 let. Až do své smrti v roce 1985 byl vitální a věnoval se veškerým domácím pracím i práci na zahrádce.

Tipy na nískosacharidové večeře

Při sestavování redukčního jídelníčku bychom měli myslet na hospodaření se sacharidy a jejich příjem regulovat podle výdeje energie a podle denní doby. Obecně platí, že večeře by měla obsahovat minimum sacharidů a zakládat se spíše na bílkovinném a zeleninovém základě. Je to z toho důvodu, že po večeři již většinou přecházíme do klidnějšího režimu a náš energetický výdej již není tak velký, zkonzumovanou energii bychom tak nestihli před ulehnutím spálit a uložili ji „na později", čili do tuků. Výběr vhodného složení večeře je významnou složkou redukčního jídelníčku, a proto Vám přináším několik tipů, jak jídlo poskládat. Velikost porce je vždy závislá na výšce, váze, energetickém výdeji a cílové váze klienta. Jaká je optimální porce si povíme v dalším článku.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: