Diabetes a rizika s ním spojená

Rubrika: Zdravotní potíže
Autor: Centrum výživy a zdraví

Diabetes a rizika s ním spojená
Příčinou cukrovky je nedostatek hormonu slinivky břišní - inzulínu (diabetes I. typu), nebo jeho nízká
účinnost (diabetes II. typu).

Cukrovka I. typu se projeví většinou v dětství, cukrovka II. typu naopak v dospělosti a ve velké míře k jejímu rozvoji přispívá:

1. dlouhodobý nedostatek pohybu
2. nesprávný jídelníček (obsahující nadbytek nasycených tuků a jednoduchých cukrů)
3. obezita

Mezi hlavní příznaky patří: zvýšená hladina cukru v krvi, zvýšené močení, zvýšený pocit žízně, suchost
v ústech a únava (rozvoj onemocnění je postupný a pacienti často neví, že trpí cukrovkou)

Velice zákeřné jsou komplikace cukrovky - postihují oči, ledviny, nervový systém a drobné cévy (především
na dolních končetinách), kde může dojít až k odumírání tkání a následné amputaci. Při nedodržení
všech pravidel komplikace cukrovky velmi snižují kvalitu života.

 

Cukrovka je onemocnění, které můžete v rukou odborníků dostat pod kontrolu!

 

A co je při diabetu vhodné?


Jíst pravidelně malé dávky a nepřejídat se.
Zařadit komplexní (celozrnné) sacharidy: celozrnné
obiloviny, ovesné vločky, pšeničné klíčky,
rýži natural, jáhly, pohanku, quinou, kuskus,
celozrnnou špaldovou mouku, luštěniny, zeleninu.
Libové maso a nízkotučné výrobky: libové
hovězí maso, tofu, nízkotučně sýry a tvarohy
do 30_% tuku v sušině, kysané mléčné výrobky
- kefír, jogurt (do cca 3_% tuku), rybí maso
a mořské plody
Prospěšné tuky - rybí tuk (mořské ryby 2× týdně),
kvalitní rostlinné oleje lisovaná za studena
(panenské) - olivový, řepkový, lněný; semínka
a ořechy různých druhů.
Dostatečné množství vlákniny (snižuje glykemický
index potravin a nenutí tělo používat
inzulin) - zelenina, v menší míře ovoce, luštěniny
a celozrnné výrobky, knäckebrotty.
Zdroje chromu: brokolice, ořechy, ústřice, obiloviny,
rebarbora, droždí.
Pitný režim podle váhy - cca 2,5 - 3 litry tekutin
denně.

 

Čemu se raději vyvarovat?


Jednoduché cukry: cukr (bílý i třtinový), med,
sušené ovoce i ostatní sladidla.
Slazené nápoje, limonády a ovocné džusy.
Potraviny s vysokým glykemickým indexem:
zejména sladkosti a bílé pečivo.
Potraviny s velkým procentem živočišného
tuku: máslo, slanina, sádlo, skryté tuky: v tučném
mase, uzeninách, tučných sýrech a smažených
výrobcích.
Alkohol
Větší množství soli.

 

 Máte další otázky k diabetu? Rádi Vám pomůžeme. V Centru přes výživu a zdraví Vám pomůžeme dostat toto onemocnění pod kontrolu. Kontaktujte nás a o zbytek se postaráme. 

 

Těšíme se na Vás.

 

Vaše Centrum přes výživu a zdraví 


Další články z rubriky Zdravotní potíže

Celulitida - nemoc nebo pouhý kosmetický problém?

Nedávno jsem dělala v poradně konzultaci s klientkou, která potřebovala zhubnout. Ptala jsem se jí na její zdravotní obtíže a mezi jiným také, zda má celulitidu. Odpověděla: „ No jo, mám, na stehnech. Ale na to kašlu. To není důležité. Tak budu nosit kalhoty, no."

Přiznávám se, že mne tento postoj překvapil. Vím, že celulitida je velmi rozšířená nejen mezi ženami, že mnoho z nich ji intenzivně řeší, a s úspěchem. Včetně mne. Pak jsem si uvědomila, že mnoho dalších, postižených celulitidou, ji bere pouze jako kosmetickou záležitost, kterou se není nutno zabývat.

Testosteron - jak si udržet mužnost do vysokého věku

Testosteron je hormon, který muže dělá mužem. Jakmile začne této vzácné látky v těle ubývat, dostává se muž postupně do tzv.přechodu. Stojí za vším, co odlišuje muže od ženy. Muž je lovec a aby byl rychlý, silný a úspěšný, testosteron mu zajišťuje pevnější kosti, větší svaly, silnější srdce, větší kapacitu plic, více červených krvinek, dává větší odvahu, sexualitu, ale také například prostorovou představivost, lepší orientační smysl a ostřejší smyslové orgány.

Stravou proti odpolední únavě

Každý z vás to jistě alespoň jednou zažil. Pracovní nasazení ve všedním dni po obědě často dramaticky klesá. Cítíte se unavení, bez energie, nechce se vám jít zpět pracovat a nejraději byste si šli na chvíli lehnout...

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz: