Desatero zdravého stravování

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Šárka Jakešová, DiS., RNT

Věříte reklamám na prostředky na hubnutí? Lépe je dodržovat zdravý životní styl a jednoduché zásady zdravého stravování.
 
1.) Důležitá je pestrost ve stravě. Zkuste obohatit jídelníček netradičními přílohami jako je pohanka, jáhly, nebo bulgur. Luštěniny by se měly objevit alespoň 1x týdně. 2x v týdnu by měla být zařazena ryba.

2.) Nic si nezakazujte, a když už, prohřešky si nevyčítejte. Budete mít na zakázané čím dál větší chuť a sníte toho ve chvíli slabosti ještě více. Důležité je množství, kdy to jíte a zda máte čas si to vychutnat.

3.) Nekupujte „hotovky". Jen v jídle, které si sami připravíte, víte, kolik obsahuje tuku, soli, cukru, nebo zda je zahuštěné moukou. Vařte raději z původních surovin. Při nákupu potravin, čtěte etikety, ať znáte složení.

4.) Dejte přednost celozrnným výrobkům. Ať už pečivu, těstovinám, rýži. Celozrnné obsahuje ve svrchní vrstvě důležité vitamíny a minerální látky, navíc je pro tělo přínosné i pro množství vlákniny.

5.) Jezte dostatek ovoce a zeleniny. Pokud chcete tepelně připravit zeleninu, kvůli zachování vitamínů ji vařte v páře.

6.) Smetana, nebo mléko? Tučné, polotučné, nebo odtučněné? Při redukční dietě, kdy je třeba omezit množství tuku, sáhněte po polotučném mléku. Při zdravém stravování využijte klidně i smetanu (obsahuje méně laktózy), pro chuť postačí i menší množství. Light jogurty nemusí mít vždy méně kalorií než ty smetanové, zvlášť pokud jsou zahuštěné škroby.

7.) Zkuste vařit bez jíšky. K zahuštění můžete využít strouhanou bramboru, zeleninu, cibuli.

8.) Místo dortíků se ztuženými tuky si dejte raději ovoce. Pokud sami pečete, zkuste nahradit máslové krémy tvarohem.

9.) Pozor na hotové směsi koření, mívají v sobě skrytu sůl. Popusťte raději uzdu svojí fantazii při používání koření a hlavně zelených bylinek. Česnek dodá jídlu také skvělou chuť.

10.) Vynechte pochoutky ve formě smažených brambůrků, které jsou plné tuku a soli. Stejně jako popcorn obsahují karcinogenní akrylamid. Navíc ještě dodáte tělu spoustu sacharidů. Ani pytlík oříšků večer u televize není ta správná volba, přeci jen obsahují tuk.
 
www.vyziva-poradna.cz

Další články z rubriky Zdravé stravování

Proč a jak jíst, pít a cvičit? 28.3.2013

...Neméně podstatným tématem, jako je množství tekutin, je i jejich rozložení v průběhu dne. Vyvarujte se nárazovému vypití půl litru tekutin a více. Popíjejte v průběhu celého dne po malých doušcích. Mějte nápoj stále na očích/po ruce, abyste se kdykoliv mohly svlažit a osvěžit.
A jaké tekutiny jsou pro nás nejlepší? Jistě se shodneme, že by bylo dobré vyvarovat se sycených- tedy perlivých nápojů, stejně jako těch slazených. A to ať již cukrem či umělými sladidly. V zimních měsících bychom se měly soustředit na popíjení teplých čajů, v teplejších částech roku...

Základy principy správné stravy u předškoláka a školáka

DOSTÁVÁ VAŠE DÍTĚ VE VÝŽIVĚ VŠE CO JE TŘEBA?

Ještě, že existují maminky, které se přijdou zeptat : "Nedělám já něco špatně ?" "Dávám mu všechno to co potřebuje ?" Třeba ne ... nebo ano ... , ale takto by to být mělo: 5-6 jídel denně, pravidelné odstupy mezi jídly, pitný plán

Sója a sójové produkty - ANO či NE?

Sója je bezpochyby velice hodnotná potravina, protože obsahuje řadu velmi důležitých živin, jako jsou bílkoviny, vláknina, železo, vápník, draslík, hořčík a vitamíny. Také je bohatá na lecitin, který snižuje cholesterol nebo na nenasycené mastné kyseliny včetně omega 3! Je však také nutné si uvědomit, že sója obsahuje i řadu látek, které pro nás nejsou z výživového hlediska, tak výhodné. Sója ale do našich jídelníčků určitě patří, je však ze všech luštěnin nejhůře stravitelná, proto je třeba mít o ní více informací. U sóji je totiž zcela zásadní způsob jejího zpracování a to v jakém stavu ji konzumujeme.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko