Snídaně = zdravý krok do nového dne

Rubrika: Zdravé stravování
Autor: Monika Peršalová

Pravidelná snídaně = součást boje proti obezitě

Že polévka je grunt, věděly již naše babičky a všichni jsme toto okřídlené rčení několikrát slyšeli. Zapomínat na vydatnou snídani a domnívat se, jak tím jsme prospěšní zdraví, však neplatí dvojnásob. Snídat bychom měli i v případě, že po ránu necítíme hlad. Snídaně totiž představuje start do nového dne a do značné míry rozhoduje, jak bude úspěšný. 

Když se ráno nenajíme, organismus jede celé dopoledne na rezervy. Proto energií šetří a metabolismus se zpomaluje, což je při redukčním režimu nežádoucí. Navíc je prokázáno, že pravidelný stravovací režim je spojen s menším rizikem přejídání v průběhu dne, s lepší koncentrací, výkonností a ve svém důsledku i s lepšími studijními nebo pracovními výkony. 

„Snídaně má tvořit čtvrtinu denního příjmu energie, a to jak při redukční dietě, tak v případě zdravého stravování pro udržení váhy. Měla by obsahovat zejména lehce stravitelné bílkoviny, zdravý tuk, komplexní sacharidy a vlákninu. Správná snídaně zasytí alespoň na tři hodiny, potom následuje lehká svačina, a pak teprve oběd,"

Je třeba nahradit také ztráty tekutin během noci, a to nejlépe vodou, bylinkovým, bylinkovo-ovocným nebo zeleným čajem. Černý čaj a káva nejsou řazeny do příjmu tekutin, protože působí diureticky 

 

Správně složená snídaně odpovídající zásadám zdravé výživy je nezbytná pro dodání potřebné energie a psychickou pohodu.
Nedávno bylo prokázáno silné spojení mezi nesprávnou snídaní a mnoha zdravotními problémy. Pravděpodobně víte, že naše tělo sestává ze 100 biliónů buněk, které ke své každodenní činnosti potřebují 114 různých živin.
Přesto ranní stravovací zvyklosti lidí v České republice jsou velmi neuspokojivé. Někteří nesnídají vůbec, jiní si ihned po probuzení dopřávají zcela nevhodná jídla.
Důležité je dodržovat již od rána pitný režim, abychom do večera zvládli alespoň 2,5-3 litry tekutin. Ranní káva ani silný černý čaj se ovšem nepočítají.
Samotná snídaně by nám měla dodat 20-25 % denní energie. Člověk bez snídaně má tendenci se přejídat nebo pojídat průběžně během dne různé nezdravé "mlsy". Roste riziko obezity a výživových nedostatků, nehledě na psychické následky.

Snídaně by měla být prvním jídlem nového dne a dodat potřebnou startovací energii. Realita je však často jiná. Snídani často vůbec nestihneme, nebo se odbudeme pečivem namazaným "něčím" a zhltnutým za pochodu.Snídaně je nejdůležitější jídlo dne - startuje tělo po osmi hodinách spánku, takže když ji vynecháme, brzy přijde únava. Ranní jídlo působí jako jakýsi startér metabolismu. Ti, kdo ráno pravidelně snídají, se stravují během celého dne rozumněji a nemají takovou tendenci konzumovat prázdné kalorie, tedy jíst potraviny, které obsahují převážně rychlé sacharidy, ale nikoli vitaminy a minerály. Naopak ti, kdo nesnídají vůbec, mají potom tendenci spořádat přes den více tučných jídel a mívají také nutkání stále něco jíst i mezi jídly. pokud chcete naučit jak správně startovat den - obraťte se na mě.


Další články z rubriky Zdravé stravování

Překvapivé dietní zázraky

Existují potraviny, které by člověk na první pohled za dietní možná ani nepovažoval. Přesto však mají díky svému složení nezanedbatelný vliv při hubnutí. Jsou to potraviny s nízkým glykemickým indexem a velkým podílem vlákniny, což zpomaluje vstřebávání cukrů a ukládání ve formě tělesného tuku. Obsahují množství bílkovin, protože zasytí a na jejich strávení spotřebuje tělo velké množství energie. A kvalitní rostlinné tuky, díky nimž probíhají všechny hubnoucí procesy v těle tak, jak mají.

Sója a sójové produkty - ANO či NE?

Sója je bezpochyby velice hodnotná potravina, protože obsahuje řadu velmi důležitých živin, jako jsou bílkoviny, vláknina, železo, vápník, draslík, hořčík a vitamíny. Také je bohatá na lecitin, který snižuje cholesterol nebo na nenasycené mastné kyseliny včetně omega 3! Je však také nutné si uvědomit, že sója obsahuje i řadu látek, které pro nás nejsou z výživového hlediska, tak výhodné. Sója ale do našich jídelníčků určitě patří, je však ze všech luštěnin nejhůře stravitelná, proto je třeba mít o ní více informací. U sóji je totiž zcela zásadní způsob jejího zpracování a to v jakém stavu ji konzumujeme.

Hladověním se hubnout nedá

Mnoho lidí si stále myslí, že zhubnout se dá jedině omezováním příjmu a hladověním. Je pravda, že pokud chcete zhubnout, je zapotřebí, aby byl váš příjem energie nižší než výdej. Neznamená to ale, že budete hladovět. A proč to nefunguje? Hned z několika důvodů.

Newsletter





Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko