Zdravé stravování

Zima a stravování

Konečně napadl sníh a teplota klesla k mínus 10. Je tedy na čase přizpůsobit nejenom náš šatník, ale i naše stravování, mrazivému počasí.  Zima nás nutí být více doma a tím je také svou podstatou nejklidnějším obdobím v roce. Naše tělo šetří a regeneruje své síly. Střádá a načerpává zásoby na jaro a další období roku. Určitě má tedy smysl zamyslet se nad tím, jakou stravu svému tělu dodáme, abychom ho zbytečně nezahlcovali přebytkem, kterého se pak budeme těžko zbavovat.

Proč bychom se tuků báli 2/2

V předchozím článku o tucích jsme se zabývali jejich základním rozdělením a funkcí pro lidský organismus. Uvedli jsme si, že polynenasycené mastné kyseliny v těle vznikají z kyseliny linolové a α-linolenové. V tomto článku se jimi budeme zabývat podrobněji a uvedeme si důležité informace o trans mastných kyselinách.

Proč bychom se tuků báli 1/2

Tuky neboli lipidy tvoří v našich podmínkách 30 až 40 % denního příjmu energie. V dlouhodobě velmi výrazném nadbytečném příjmu značně přispívají k nejzávažnějším zdravotním problémům, jako jsou srdečně cévní onemocnění, některá nádorová onemocnění a degenerace žlučníku a střev. Oproti sacharidům a bílkovinám mají nižší schopnost nasycení. To společně s jejich vysokým obsahem energie vede při vyšším zastoupení tuků v potravě ke snadnému překročení přiměřeného energetického příjmu. Lipidy jsou stavebními složkami buněčných membrán, tvoří nezbytnou funkci nervového systému, vytvářejí mechanickou ochranu, umožňují působení mnoha vitamínů, a v neposlední řadě tvoří zdroj energie v organismu. Tuky jsou zdrojem esenciálních (nepostradatelných) mastných kyselin, jsou nositely vůní a vitamínů, a prodlužují dobu vyprazdňování žaludku. Oproti sacharidům a bílkovinám mají více než dvojnásobnou kalorickou hodnotu. V tomto článku se podíváme na to, jak se tuky rozdělují a vysvětlíme si jejich roli pro lidský organismus.

Sacharidy nejsou jenom cukry 2/2

V předcházejícím článku o sacharidech jsme se zabývali výhradně jejich rozdělením. V tomto pokračování si vysvětlíme základní principy vztahu glukózy - inzulinu, a pohovoříme o tzv. glykemickém indexu.

Sacharidy nejsou jenom cukry 1/2

Mezi hlavní makronutrienty, mimo tuků a bílkovin, patří také sacharidy. Tvoří hlavní složku denního energetického příjmu. Jejich optimální příjem a jeho načasování jsou nezbytnou součástí potřebných výkonů u sportovců. Bez jejich dostatečného příjmu není tělo schopno efektivně spalovat tuky. V tomto článku se budeme zabývat jejich složením a významem pro lidský organismus.

Bílkoviny jak je neznáte 2/2

V prvním článku o bílkovinách jsme se dozvěděli základní informace o tom, z čeho se skládají, jak rozdělujeme aminokyseliny, jaké pro nás mají využití, a vysvětlili jsme si některé základní pojmy. V této části se budeme zabývat některými dalšími pojmy, jako je dusíková bilance, biologická hodnota bílkovin, uvedeme si doporučená množství příjmu, a pohovoříme o vlivu nadbytku a nedostatku bílkovin na naše zdraví.

Bílkoviny jak je neznáte 1/2

Bílkoviny, kontroverzní téma, které nenechá snad žádného kulturistu, ať už začátečníka, tak profesionála, chladným. Neodmyslitelný předmět diskuse při nabírání svalové hmoty. Zároveň téma, jehož obsah se v online diskuzích velmi různí. O tom, co bílkoviny vlastně jsou a mnoho dalšího, se dozvíte v tomto článku.

Co hodnotíme v oblasti příjmu energie

Mnoho lidí zbytečně marní své fyzické úsilí základní nevědomostí o tom, kolik činí jejich denní energetický příjem, a jaký podíl energie zastupují jednotlivé složky potravy. Právě tyto aspekty mají nejen výrazný podíl na celkové úspěšnosti našeho snažení, ale především velmi věrně kopírují stav našeho zdraví a fyzického vzhledu.

Proč vzniká jo-jo efekt?

Jednoduchá odpověď zní „protože v dnešní době chceme všechno hned a nejlépe okamžitě".
Musíme si však uvědomit, že nadváha vzniká v průběhu několika let a ne ze dne na den.
Proto je velice důležité uvědomit si, co vlastně chci, a dát si reálné cíle a hlavně vytrvat ve svém snažení. Dalo by se s nadsázkou říci, že nejdůležitější je psychika a tzv. nastavit se na jinou kolej uvažování, vidět problém s nadhledem a s optimismem. K tomuto klientovi vždy pomůže jeho oblíbené sportovní vyžití, jestliže takové zatím nemá, není problém po konzultaci s odborníkem takové zvolit.

Proč jíst mořské řasy

Nedávno jsem doma vyráběla sushi. Základem sushi jsou kromě speciální rýže, syrové zeleniny, ovoce a ryb a neopomenutelného wasabi, sójovky a nakládaného zázvoru také MOŘSKÉ ŘASY.

Mořské řasy jsou obecně velmi prospěšné našemu zdraví a patří mezi tzv. superfoods. Dodají nám spoustu minerálů a vitamínů ve velmi koncentrovaném množství. Z vitamínů obsahují především C, A a skupiny B, např. veledůležitý B12, kterou postrádají hlavně vegetariáni či vegani, a jehož nedostatek se projevuje chudokrevností, hubnutím, zhoršováním duševní výkonností, paměti, svalové koordinace, třasem či mravenčením v končetinách. Řasy jsou zdrojem důležitých minerálů a obecně jich mají mnohonásobně větší množství než běžná zelenina.

Kozí mléko jako součást zdravé výživy

Účinky kozího mléka znali již staří Římané, kdy kozí mléko bylo považováno za „elixír krásy a dlouhověkosti" a bylo velmi ceněné. Dodnes se u mnoha horských národů kozí máslo s bylinkami používá jako součást řady léčebných mastí. Dlouhodobě známé léčebné účinky kozího mléka jsou podloženy i vědeckými studiemi. S pozitivními výsledky se setkáváme u těchto onemocnění:

Pitný režim

Co se týče pitného režimu, tak každý snad ví, že se jedná o základní kámen zdraví. Pokud bychom chtěli být důslední, měli bychom pít na každých 10 kg váhy 0,4 dl tekutin a na každou půl hodinu intenzivního pohybu přidat dalšího půl litru.

celkem 74 záznamů na 7 stránkách.


Přihlášení

Facebook
Sponzorovaný odkaz:

Doporučujeme:

 

 

Školící středisko